حجاب همچون صدفی گوهر وجود بانوان را در دل خود محفوظ میدارد و سدی در برابر نگاه نامحرمان است؛ در حقیقت حجاب پاسبان، محافظ و هادی برای زنان است؛ حجاب حریم خصوصی را مستحکم میکند به این معنا دزدان حرمتها نمیتوانند به عفاف زنان تجاوز کنند. چنانچه هر دستی را از گنجینههای بانوان کوتاه میکند؛ الماسی که در یک بوتیک بزرگ محافظت میشود و دسترسی به آن کار محال است؛ با این نگاه به حجاب، هیچگاه حجاب اجباری نمیشود؛ حجاب زیباست هدیهای که آنقدر گرانمایه است که خداوند چند آیه از قرآن کتاب آسمانی را به آن اختصاص داده است و این مهم تنها یک معنا دارد که زنان در پیشگاه خداوند صاحب مقام والایی هستند و در صورتی که به دستورات الهی عمل کنند بهترین جایگاهها را از آن خود خواهند کرد؛ سالهاست خیلی از آدمها سعی دارند نام خود را در گینس یک ارزش مادی ثبت کنند. ای کاش به این فکر میکردیم نام خود را در گینس معنوی که یکی از آنها حجاب و عفاف است، ثبت کنیم؛ حجاب خیلی زیباست؛ ارزش بانوان و دختران با حجاب و عفاف معنا پیدا میکند.
نزول آیه حجاب بر پیامبر (ص)
بر اساس روایات بسیار روزی زن و مرد جوانی در یکی از کوچههای مدینه با هم روبرو شدند در حالی که زن روسری خود را کامل روی سر و گردن خودش نکشیده بود. پسر چشمش به این صحنه افتاد و خیره شد و زمانی به خود آمد که سر و صورتش خون آلود شده بود. نزد پیامبر (ص) رفت و به شکایت ماجرا را تعریف کرد؛ آن گاه جبرئیل (ع) از آسمان آمد و آیه حجاب نازل شد.
چگونگی حکایت نازل شدن آیه قرآن در خصوص زن و مرد جوان در مدینه و اشاره به لزوم توجه به تفسیر آیه حجاب برای امنیت بانوان، دختران و جامعه بیان شده است. بر اساس حکم فقهی؛ هر گوهر زیبایی ابتدا صاحب دارد و زیباییاش به این است که همیشه و همه جا در دسترس همگان نیست؛ زن به عنوان گوهر لطیف و زیبای خلقت در مرحله جسمانی و نیز به عنوان یک حقیقت انسانی در مرحله ارزش گذاریهای وحیانی و حتی فلسفه مادی باید موجودی غیر دسترس و دور از نگاه هوس آلود قرار گیرد.
در این آیات ابتدا با دستور به مردان مومن در رابطه غض بصر و کنترل نگاه؛ از زنان که دلربایی گوهر جسمانی آنها بدیهی خلقت آنها و استمرار نسل بشر است میخواهد که در موقع حضور در جامعه برای راحتتر زندگی کردن و ارزشمند شدنشان با حجاب در معرض دید حاضر شوند.
حجاب از منظر قرآن
احکام حجاب در قرآن کریم تصریح شده است. چند مفهموم در آیه حجاب به کار رفته و دستور کنترل نگاه به زنان در این آیه آمده است؛ زنان باید بدانند حق ندارند دست دل را مطلق تاعنان به چشم سپارند؛ هر آنچه دیده بیند دل کند یاد؛ زنان نیز به هر صحنهای که محرک آنهاست نباید چشم بدوزند و باید زینتهای خود را از دیگان نامحرمان دور کنند. پوشش زنان باید به صورت عمومی طوری باشد که دل و ذهن افراد دیگر به سمت بهره برداری جنسی نرود.
حجاب فقط پوشاندن اعضای بدن؟
حکم قرآن در خصوص حجاب پوشاندن زینت هاست. هر آنچه به عنوان زینت زن تلقی میشود از جواهرات تا نوع آرایش و موارد دیگر باید از نگاه نامحرمان پوشانده شود. زنان موظفند پوششی را انتخاب کنند که به هیچ وجه دیده نشود؛ البته علما از این آیه، دستور معصومان الهی (ع) و سیره آنها دریافتهاند؛ تنها قسمتهای مجاز مچ دست و گردی صورت است.
حجاب با نامحرمان
آیه حجاب به عنوان یک سند الهی برای امنیت بانوان و دختران و ارزش واقعی آن نازل شده است. بر هر زنی واجب است زینتهای خود را پنهان کند تا امنیت داشته باشد؛ این حکم برای نامحرمان آورده شده، ولی رعایت برخی موارد برای محرمان نیز ضروری است؛ احکام الهی حد و مرز مشخصی را برای مردان و زنان تعیین کرده حتی برای محرمان احکامی در خصوص نوع پوشش و عفاف توصیه شده است. در صورتی که زینت محرک جنسی باشد فرقی بین محرم و نامحرم ندارد.
احکام رنگها در حجاب و عفاف
باید انتخاب پوشش به گونهای باشد که محرک نباشد؛ این پرهیز از تحریک را میتوان در احکام رنگ نیز بیان کرد؛ به لحاظ عرفی و روانشناسی اثبات شده که برخی رنگها باعث جلب توجه و تحریک میشود و این پوششها ممنوع است. همچنین پوشش نباید حجم بدن را مشخص کند و غالبا باعث جلب نظر و تحریک شود. نوع راه رفتن نباید همراه با خرامیدن و آشکار شدن زینتها باشد.
ملائکهای از جنس دختران و بانوان با عفاف
عفاف نوع زیست است که برای خود و دیگران باعث پاکدامنی میشود این عنوان در دیدگاه اسلامی آن قدر والاست که آمده انسان عفیف در ردیف ملائکه الله فرض میشود و در صورت تببین درست، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد. سبک زندگی ما از خورد، خوراک، خواب، پوشش، گفتار، رفتار و… باید طوری باشد که هم خود و هم دیگران دچار کمترین تحریک غریزی و شهوانی شوند. مواردی که در آیه حجاب به آن تاکید شده حجاب به عنوان یکی از مصادیق عفاف است و در آیات دیگر به زنان دستور داده شده که در هنگام گفتگو با نامحرم سنگینی را حفظ کند و صدای خود را نازک نکنند یا در آیات متعدد گرفتن دوست از جنس مخالف را منهی اعلام کرده است. براساس روایات، حضور غیرضروری زنان در جایی که مردان هستند از مصادیق خلاف عفت است؛ استفاده زن از عطر در جایی که مردان حضور دارند، حرام است.
حجاب در آخر زمان
حجاب و عفاف در آخر الزمان فرقی با زمانهای دیگر ندارد؛ همه در هر زمان و مکان موظف به رعایت اصول عفاف و حجابند. این پذیرفته است که ابزارها تغییر میکنند و در بستر زمان میتوانند پیشرفته شوند، اما نباید این پیشرفته شدن به این معنا باشد که اصل مواردی که درباره حجاب و عفاف گفتیم، اندک خدشهای پیدا کنند.
آیا چادر فقط حجاب است؟
در یک نگاه کلی برای مسلمان بودن میتوانیم حداقلی یا حداکثری عمل کنیم. کسانی را که روی لبه حلال و حرام عمل و فقط برای ردن نشدن از خطوط قرمز تلاش میکنند و نزدیک منطقه خطر هستند، مسلمان حداقلی مینامیم و کسانی که به شکرانه نعمات بزرگ الهی بر آنها و جلب رضایت خدواند دستوراتش را به نحو احسن عمل کنند، مسلمان حداکثری مینامیم.
درست است که با حجاب اصول پوشیده شدن همه جا جز وجه و کفین فقط آمده است و این با بسیاری از پوششهای معمول امروز جامعه ما ممکن است، اما آنچه که ما را به سمت اسلام حداکثری میبرد به طور زیبا و خدا پسندانهای در چادرهای سنتی ما رعایت شده است؛ قطعا به صورت فقهی چادر تنها حجاب واجب نیست و آنچه به عنوان روسری و مانتو با رعایت اصول از پیش گفته از جمله دوری از تحریکات مختلف باشد، مورد تایید اسلام است.
صرف چادر سرکردن رعایت حجاب و عفاف نیست. در عصر ما مدلهای مختلفی از چادر آمده که کارکرد پوشش کامل چادر را از دست داده است و فقط اسم چادر و دلخوشی برای برخی دختران خانوادههای مذهبی شده که بتوانند خانواده مذهبی خود را راضی کنند. چادر باید به گونهای باشد که در زیر آن روسری و پیراهنی که بر تن دارند به عنوان یک پوشش محرک از نظر تنگی و رنگ تلقی نشود؛ جلوه نمایی برخی از دختران در فضای مجازی به اصطلاح چادری از بلایای عصر ما شده است که باید مورد توجه خانوادهها باشد.
آیا حجاب مخصوص زنان است؟
نوع پوشش و آرایش پسران جامعه، یکی از نکات مورد توجه و دغدغه عرصه فرهنگ است. در قرآن همانند زنان برای مردان نیز دستور حفظ حجاب و عفاف آمده است؛ مردان هم باید طوری انتخاب پوشش کنند تا باعث توجه نظر افراد جامعه به برجستگیهای جنسی نشود؛ بسیاری از پوششها، پیرایشها و آرایشهای حضور مردان در جامعه قطعا مورد تایید اسلام نیست و حرمت فقهی رعایت نمیشود.