در متن درخواست مردم شهید پرور، ولایی و انقلابی درق آمده است:
جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
موضوع: تجدید نظر در خصوص اجرای پروژه جاده جاجرم، میامی
با سلام
احتراماً طی استدلالهای ذیل نظر حضرتعالی را نسبت به اجرای پروژه بظاهر ملی جاجرم به میامی معروف به جاده زیر کوه، جلب میکنیم که اهالی یک شهرستان به آن معترض هستند، و یک تصمیم درست و منطقی از سوی دولت محترم مورد انتظار است تا بر اساس آن از چهره این شهرستان محرومیت زدائی بشود.
۱) از این پروژه بعنوان طرح ملی نام برده میشود که متأسفانه ظاهرا با تعریف طرح ملی منافات بسیاری دارد و تا الان برای اهالی شهرستان گرمه(شهرهای درق و ایور و گرمه و دو روستا و بیش از ۱۳ آبادی) مشخص نیست که آیا واقعا چنین پروژه ای طرح ملی هست که افراد ذینفع از این نام سوءاستفاده میکنند و اجازه ورود به باز شدن موضوع جهت کارشناسی و بررسی های اصولی و دقیق را نمیدهند.
۲) با توجه به مستندات موجود از جمله تصاویر ماهواره ای و اندازه گیری مسیرهای دوگانه فعلی، مشخص است که مسیر زیر کوه (جاده جاجرم_میامی) فقط ۳۰ کیلومتر مسیر را نزدیکتر میکند نه چهل کیلومتر (در بین مردم کاهش ۴۰ کیلومتری را مطرح کرده اند) که این مطلب جهت تصمیمات فنی و طرح توجیهی مورد سوءاستفاده قرارگرفته است.
۳) با توجه به مستندات ذکر شده، درست است که طرح جدید(جاده جاجرم_میامی) در مقایسه با مسیر موجود که قبلاً احداث گردیده (شهرستان گرمه، ایور، درق به میامی) و سالهاست مورد بهرهبرداری می باشد، مسافت ۳۰ کیلومتر را کاهش میدهد، اما چنانچه دقیقتر و کارشناسی تر به جاده موجود توجه بشود، براحتی میتوان با اصلاح ، همان مسیر موجود را تکمیل تر نمود، که درصورت تکمیل آن ۲۰ کیلومتر مسافت نسبت به آنچه موجود هست (جاده گرمه_میامی) کاهش مسافت خواهیم داشت.
۴) مسیر پیشنهادی جهت اصلاح مسیر موجود از شهرهای گرمه، ایور و درق تا روستای اسلام آباد همان جاده آسفالته موجود هست که تعریض این جاده درحال اجراست و لازم است از روستای اسلام آباد تا اتصال به جاده سنگ سوراخ به میامی(اصطلاحا به گویش محلی مسیر شخ پایین)، جاده جدید احداث بشود، در صورت این اقدام کاهش مسافت ۲۰ کیلومتری خواهیم داشت که در مقایسه با طرح جدید، ۱۰ کیلومتر تفاوت مسافت دارد.
۵) جهت اصلاح و تکمیل مسیر موجود یعنی طرح پیشنهادی ما(شهرستان گرمه_میامی)، هزینه ها بمراتب کمتر از طرح (جاجرم_میامی) میباشد و اصلاً قابل مقایسه نیستند، چرا با وجود این پیشنهاد و اجرایی بودن اصلاح مسیر، باید هزینه بسیار سنگین به بدنه دولت وارد نمود؟
۶) از لحاظ اقتصاد مهندسی با مقایسه طرح توجیهی این دو مسیر، تفاوت هزینه های سنگین بین آنها آشکار خواهد شد، جهت اجرای مسیر (جاجرم_میامی)با توجه به دامنه شنی کوه و آب راه های بسیار زیاد، احداث پل های زیادی و همینطور زیرسازی ها و آسفالت و ابنیه فنی این مسیر پرهزینه خواهد بود، ضمن اینکه در امتداد این مسیر هیچ شهر، روستا و آبادی وجود ندارد و بیابان خالی هست، در صورتیکه با تکمیل مسیر موجود(گرمه_میامی)، مسافت زیادی از مسیر آسفالته میباشد و هزینه ی بمراتب کمتری نسبت به مسیر دوم دارد که از لحاظ هزینه قابل مقایسه نیستند، ضمن اینکه این مسیر شامل سه شهر و دو روستا و ۱۳ آبادی میباشد.
۷) در طرح های ملی به اصل محرومیت زدایی و جهت تکمیل یا اجرای پروژههای عمرانی و راهسازی به اصل تحت پوشش قرارگرفتن هرچه بیشتر شهرها، روستاها و آبادی ها توجه ویژه ای میشود، اما در این طرح (جاجرم_میامی) به هیچکدام از این اصول توجه نشده است.
۸) با اجرایی شدن مسیر پیشنهادی(گرمه_میامی) علاوه بر مزایای شمرده شده و رفع دغدغه مردمان این دیار، گشایش مسیری جدید بعنوان بای پس جاده جنگل گلستان (که تجربه های تلخ سیل را دارد) به استان گلستان را نیز شاهد خواهیم بود.
۹) با اجرای طرح (مسیر جاجرم_میامی) شهرستان گرمه(منطقه ویژه اقتصادی شهرستان،شهرها، روستاها و آبادی ها) به شدت منزوی و در محرومیت خواهند ماند، که البته این تصمیم غلط در دولت های قبلی گرفته شده و انتظار میرود، دولت انقلابی با شعار ایران من به خواسته مردمان این شهرستان توجه کرده و هنوز که هزینه های سنگین جهت اجرای آن نشده، اقدامی عاجل نماید تا ضمن جلوگیری از هزینه های سنگین، این شهرستان با منطقه ویژه اقتصادی اش، محصولات کشاورزی که یکی از قطب های تولیدات کشاورزی استان میباشد و نیز کامیون داران زیاد این شهرستان(به لحاظ تعداد بیش از ۳۰ درصد کامیونداران کل استان در این شهرستان هستند که در چرخه حمل و نقل کشوری بسیار مهم هستند)، به انزوا نرفته و رونق داشته باشند و دعای خیر مردمان مظلوم، محروم و ولایت مدار این شهرستان همراه تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور عزیزمان ایران باشد.
فلذا از حضرتعالی درخواست میشود درخصوص موارد ذکر شده دستورات لازم را در جهت بازنگری، بررسی و کارشناسی دقیق تر، مبذول فرمایند.
مردم شهرستان گرمه
با تقدیم صمیمانه ترین احترامات
با سلام بسیار عالی است. استدلالهای منطقی و عاقلانه در این درخواست وجود دارد. ان شاء الله دولت انقلابی و ولایتمدار آقای رئیسی مانع حیف و میل بیت المال شود و از تضییع حق ملت ایران جلوگیری کند چون بیت المال مربوط به کل ایران است
انشالله
در متن این گزارش از ۱۳ آبادی یاد شده که همه می دونیم منظور همون چاه موتورهای کشاورزی هست که در مسیر جاجرم به میامی هم بیش از ده تا از این آبادی هاست. گفته شده ۳ روستا در مسیر گرمه به میامی هست، ما که هر چی نگاه کردیم تو نقشه ها روستایی ندیدیم حداقل نام ببرید. به فرض که ۳۰ کیلومتر مسیر کوتاه بشه با احتساب بنزین ۱٫۲ دلاری امروز هزینه های این جاده ی جدید ظزف ۳ سال از محل صرفه جویی بنزین جبران خواهد شد. در ضمن حمعیت منطقه جاجرم از منطقه گرمه به همراه توابعش بیشتر هست.
امیدوارم مسئولین با علم واگاهی کامل تصمیم بگیرند.