تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
5
همزمان با بیست و یکمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور

تجلیل از ۲۵ فعال و پیشکسوت حوزه صنعت چاپ استان خراسان شمالی

  • کد خبر : 748
  • 26 آبان 1400 - 22:03
تجلیل از ۲۵ فعال و پیشکسوت حوزه صنعت چاپ استان خراسان شمالی
هم زمان با بیست و یکمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران و ششمین جشنواره صنعت چاپ و صنایع وابسته خراسان شمالی از 25 نفر از پیشکسوتان، فعالان، کارآفرینان، کارشناسان و کارگران حوزه صنعت چاپ استان با حضور خانواده این صنعت و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تجلیل به عمل آمد.
به گزارش ” پارتیان امروز”  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در آیین تجلیل از فعالان و پیشکسوتان حوزه چاپ و نشر خراسان شمالی، ضمن ابراز خرسندی از فرصت فراهم شده برای شکل گیری این محفل و گردهمایی فعالان صنعت چاپ برای تبادل و تعامل در خصوص آخرین وضعیت و اقدامات چاپ و نشر استان، برگزاری چنین محافلی را در رشد و هم افزایی صنعت چاپ موثر دانست.
«حسین فرخنده» در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و ارتباط گسترده میان صنعت چاپ و کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: به طور قطع نبض فرهنگ هر کشوری در چاپ و نشر آن می تپد و افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند، نقش بسیار مهمی در گسترش علم و دانش و آگاهی داشته و دارند.
وی از فعالان این عرصه به عنوان خادمان بزرگ عرصه دانایی و آرامش بخشی در جامعه نام برد.
وی با اشاره به این که هر چند صنعت چاپ از ابتدا با مقوله کتاب شکل گرفته است، اما دوره ای که زندگی می کنیم محمل های ارتباطی جدید و فناور های برق آسای حوزه دیجیتال این موضوع را تحت الشعاع قرار داده و بیشتر نگاه ها را به سمت فضای مجازی کشانده و در کشور ما سبب شده است نقش صنعت چاپ در حوزه فرهنگ کتابخوانی کمرنگ شود، تصریح کرد: همین مسئله سبب شده تا صنعت چاپ در دنیای امروز، بیشتر معطوف به مسائل اقتصادی حوزه بسته بندی شود و بیشتر به عنوان یک صنعت مهم در این زمینه مورد توجه واقع شود.
 فرخنده خاطرنشان کرد: متاسفانه به میزانی که کارکرد صنعت چاپ به مقولات اقتصادی معطوف شده است، حمایت چندانی از آن صورت نگرفته و در زمره صنایع بزرگ و پیشران در کشور ما شناخته نشده است.
 وی مسائل و مشکلات حوزه صنعت چاپ در استان را جدای از دیگر استان ها ندانست و بر این مسئله که ناوگان صنعت چاپ استان نیازمند به روز رسانی است افزود: تسهیلات کم بهره نیاز عاجل و فوری چاپخانه های استان است و در این راستا جلساتی با متولیان امر داشتیم و تصمیاتی اتخاذ شده است که چندان مطلوب نبوده اما به طور قطع پیگیری ها تداوم خواهد یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از این که توجه به صنعت چاپ ثمرات بسیاری را برای اقتصاد استان به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: صنعت چاپ نقش پیشران در دیگر صنایع دارد و اگر می خواهیم تولیدات ما در سطح ملی و بین المللی به خوبی شناخته شوند باید به این صنعت توجه داشته باشیم.

فرخنده فعالیت ۶۱ واحد چاپ در استان را ظرفیت بسیاری خوبی برای توسعه و تولید ثروت دراستان دانست و افزود با توجه به گسترده شدن فعالیت های این عرصه، لازم است تا متولیان حوزه اقتصادی با اعطای تسهیلات نگاه ویژه تری به این صنعت داشته باشند.

«حیدرقلی ابراهیمی» رئیس انجمن صنعت چاپ استان نیز در این مراسم ضمن تقدیر از همراهی و حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از صنعت چاپ و نشر بر نگاه ویژه بر صنعت چاپ و نشر تاکید کرد و از نقش و جایگاه این صنعت در بخش های مختلف و حتی سلامت انسان سخن گفت..

وی افزود: هر چند صنعت چاپ در اقتصاد کشور بسیار اثرگذار است اما این حوزه شرایط خوبی را ندارد و تحریم ها در کنار کرونا هم این صنعت را تحت الشعاع قرار داده است.

وی از نبود حمایت ها از فعالان صنعت چاپ سخن گفت و ادامه داد: تعطیلی چاپخانه ها، نبود تسهیلات کم بهره و تعدیل نیرو از دیگر مسائل و مشکلاتی است که دامن فعالان این عرصه را گرفته است.

براساس این گزارش در این جشنواره از ۲۵ نفر از پیشکسوتان، فعالان، کارآفرینان، کارشناسان و کارگران برتر حوزه صنعت چاپ استان با حضور خانواده این صنعت و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و رئیس اتاق اصناف تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰