تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
4

خراسان شمالی میزبان سوگواره ملی هنری عاشورا

  • کد خبر : 4390
  • 04 تیر 1402 - 7:59
خراسان شمالی میزبان سوگواره ملی هنری عاشورا
پارتیان امروز- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از برگزاری سوگواره ملی هنری عاشورا به میزبانی خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش پارتیان امروز ، «تقی صادقی» با اعلام این خبر گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس امام حسین (ع) و اتکا بر ظرفیت بی بدیل تعزیه در جای جای این استان در نظر دارد با برگزاری سوگواره ملی عاشورا فرصت دانش افزایی و بهره مندی از تجارب تعزیه خوانان و تعامل بین هنرمندان تعزیه را فراهم آورد .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: سوگواره ملی هنری عاشورا در دو بخش رقابتی (انفرادی و گروهی) و آموزشی برگزار خواهدشد.

«صادقی» به برگزاری کارگاه آموزشی موسیقی با حضور همه اعضای گروه های شرکت کننده اشاره کرد و بیان داشت: در کارگاه آموزشی موسیقی با بهره مندی از اساتید مطرح کشور در خصوص آلات موسیقی ، مقامات و دستگاه های ایرانی در موسیقی مذهبی (تعزیه خوانی ) بحث و گفتگو خواهد شد و تمام شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاه دریافت خواهند کرد .

وی همچنین به برگزاری کارگاه مجلس شبیه خوانی اشاره کرد و بیان داشت: هدف از برگزاری این کارگاه استفاده از ظرفیت اقتباس در متون ادبی و وقایع تاریخی( معاصر سازی ) ، نقش زبان در تعزیه و همچنین بازیابی شخصیت های دراماتیک واقع عاشورا در خلق مجلس شبیه خوانی می باشد.

«صادقی» اظهار داشت:هنرمندان تعزیه خوان در بخش رقابتی(انفرادی) و رقابتی (گروهی) از اجرای خود فیلم گرفته و تا ۲۵ تیرماه جاری به دبیرخانه سوگواره ملی هنری عاشورا ارسال کنند، فیلم های ارسالی به دبیرخانه نیازمند تصویربرداری حرفه ای نخواهند بود ضبط توسط گوشی همراه و کادر افقی مورد تایید خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: علاقمندان در بخش انفرادی، «اولیا خوان» گفتگو با ذوالفقار شبیه حضرت عباس (ع)،«زره پوشی حر» زره پوشی شبیه امام حسین (ع) ، «شقیا خوانی» زره پوشی شبیه شمر در تعزیه حر،زره پوشی شبیه حارث در تعزیه طفلان مسلم،ورود شمر به کربلا در تعزیه حضرت عباس (ع) و در بخش گروهی، «مجالس غریب»،«مجلس شهادت طفلان زینب (س)»، «مجلس شهادت وهب نصرانی»،«مجلس شهادت امام سجاد (ع)»،«مجلس بنی اسد»،«مجلس غارت خیمه گاه» و … به تولید اثر بپردازند و به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.

«صادقی» همچنین از برگزاری بخش عکس و کتیبه و پرچم سوگواره ملی هنری عاشورا به عنوان بخش جنبی این سوگواره خبرداد و گفت: جزئیات آن در فراخوان به صورت جداگانه آمده است و علاقمندان می توانند برای شرکت در این دو بخش با شماره ۰۵۸۳۲۲۴۴۱۱۵ تماس حاصل کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاقمندان می توانند برای شرکت در این سوگواره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۵۸۳۲۲۴۴۱۱۵ تماس حاصل کنند و یا به آدرس khsh.farhang.gov.ir و .www.roydadnkn.ir مراجعه و در فضای مجازی از طریق شماره ۰۹۱۵۹۸۴۳۸۸۱ در پیام رسان ایتا آثار خود را ارسال نمایند.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=4390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰