به گزارش پارتیان امروز،نمایشگاه آثار راه یافته به نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا با اجرای مجلس «عباس بن علی» با هنرنمایی «الله یار سلیمانی»؛ تعزیه خوان موافق خوان بجنوردی و با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان گشایش یافت.
بر اساس گزارش خبرنگار پارتیان امروز ، در بخش طراحی لباس «یاسر نیک بخت»، «مهسا ارزمانی» و «سیده زهرا فخرنبی» داوری آثار را بر عهده داشتند.
همچنین در بخش کتیبه و پرچم ، «غلامرضا معروف»،«مصطفی معمی وند» و «سید سعید کریمی» و در بخش عکس نیز «سید عباس میر هاشمی»،«حمید سبحانی»،«سعید فرجی»،«محسن کابلی» و« احسان کمالی» داوری آثار این سوگواره عهدار بودند.
این نمایشگاه همزمان با سومین روز از نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا تا بیست و یکم شهریور در نوبت عصر از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برای علاقه مندان دایر خواهد بود.
بر اساس این گزارش، نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا از شامگاه یکشنبه؛ نوزدهم ماه جاری به میزبانی خراسان شمالی با معرفی برترین ها در بخش های تعزیه، عکس عاشورا، طراحی لباس و کتیبه و پرچم به کار خود پایان می دهد.
با روی صحنه رفتن مجلس «شهادت امام رضا(ع) » در تماشاخانه شمس: اجراهای تعزیه در سومین روز سوگواره ملی کلید خورد
در سومین روز از سوگواره در نوبت صبح و در سئانس ۹:۳۰، تماشاخانه شمس میزبان «مجلس شهادت امام رضا (ع)» به سرپرستی «کرمانی» از قم و «اسماعیل مجللی» از اراک در پارک محوطه تماشاخانه ترنج در سئانس ۱۲ برای علاقه مندان اولیا خوانی کرد.
گزارش خبرنگار پارتیان امروز ، حاکی است؛ «شاه حسینی» از اراک نیز «مجلس حمزه سید الشهدا» را در تماشاخانه ترنج در سئانس ۱۲:۳۰ روایت کرد.
بر اساس این گزارش، «سید میرزا شریعت دوست» از بجنورد، «حیدری» از اراک با «مجلس شهادت امام حسن (ع)»، «زاهدی» با «مجلس شهادت حضرت علی اکبر(ع)» در ۳ سئانس ۱۶، ۱۶:۳۰ و ۱۸ به هنرنمایی خواهند پرداخت.
در چهارمین و آخرین روز از نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا، «مجلس عابث و شوذب» به سرپرستی «ابراهیم جعفری» از بجنورد در سئانس۹:۳۰ اجرا می شود و «هادی عامری» از شاهرود و «شهری» از سمنان با اجرای مجلس «حدیث شریف کساء» در ۲ سئانس ۱۲ و ۱۲:۳۰ در پارک محوطه تماشاخانه ترنج به اجرای هنر تعزیه خواهند پرداخت.
ظرفیتهای تازهای از ادبیات و گرافیک ایرانی پیش روی مخاطبان
«غلامرضا معروف» داور بخش کتیبه و پرچم سوگواره ملی از این که کتیبه و پرچم به عنوان یک فراورده نوین گرافیکی از ظرفیت های بی شماری به ویژه در حوزه ادبیات عاشورایی برخوردار است، گفت: نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا ظرفیتهای تازهای از ادبیات و گرافیک ایرانی را پیش روی مخاطبان قرار می دهد.
داور بخش کتیبه و پرچم این سوگواره، طراحی کتیبه و پرچم را از فراوردههای نوین گرافیک معاصر ایران که از یکسو نَسب به سنت خوشنویسانه گرافیک ایرانی میبرد و روح گرافیک عامیانه را با خود دارد و از دیگر سو باید معاصر و مدرن باشد، افزود: در شکلگیری کتیبه و پرچم پرداختن به محتوای نوشتاری اثر، نقشمایههای سنتی، انتخاب قطع مناسب، درکنار حساسیت بخشی متناسب با نوشتار و رفتار تایپوگرافیک با کلمات که میتواند اسباب حض بصری مخاطب را فراهم کند، ضروری است.
«معروف» ادامه داد: از این رو اگر چه کتیبه و پرچم به عنوان یک فراورده نوین گرافیکی از ظرفیت های بی شماری به ویژه در حوزه ادبیات عاشورایی برخوردار است، اما متاسفانه از آن غفلت شده است و افتادن در دام کلیشه چالشی است که سوگواره ها و جشنواره ها را تهدید می کند.
از نگاه این داور، یکی دیگر از چالشهای موجود در فضای طراحی کتیبه و پرچم را اشتباه گرفتن کتیبه و پرچم با پوسترهای تایپوگرافیک از سوی طراحان جوان ذکر و تصریح کرد: با این همه، حضور کتیبه و پرچم بهعنوان یک محصول روزآمد در فضای گرافیک معاصر ایران یعنی یک گام به جلو.
وی با اشاره به این که از زمانیکه طراحی کتیبه و پرچم وارد فضای رقابتی جشنوارهها شده تا به امروز قدمهایی بهسوی بهتر شدن برداشته شده است، اظهار داشت: در این مسیر به نظر میرسد سوگواره حاضر توانسته است ظرفیتهای تازهای از ادبیات و گرافیک ایرانی را پیش روی مخاطبان بگشاید.
وی خاطرنشان کرد: باید این فضا برای جامعه گرافیست ما جا بیفتد و جای بسی خرسندی که طی این سال ها یک فراورده گرافیک نوین به نام کتیبه و پرچم شکل گرفته است.