تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
4

کارگردان تئاتر: غنای تئاتر با جشنواره های آیینی و سنتی رقم می خورد۰ کارگردان راه یافته به بخش عروسکی جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی از ضرورت اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی گفت که موجب غنا و ارتقای هنر تئاتر می شود.

  • کد خبر : 5387
  • 05 مهر 1402 - 12:31
کارگردان تئاتر: غنای تئاتر با جشنواره های آیینی و سنتی رقم می خورد۰ کارگردان راه یافته به بخش عروسکی جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی از ضرورت اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی گفت که موجب غنا و ارتقای هنر تئاتر می شود.

به گزارش پارتیان امروز «علی جباری» که با اثر نمایشی «پند پیر بابا» در بخش عروسکی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی شرکت کرده است، با اشاره به این که نمایش های آیینی و سنتی از پشتوانه فرهنگی غنی برخوردار است و می توان نسل جدید را از طریق این گونه […]

به گزارش پارتیان امروز «علی جباری» که با اثر نمایشی «پند پیر بابا» در بخش عروسکی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی شرکت کرده است، با اشاره به این که نمایش های آیینی و سنتی از پشتوانه فرهنگی غنی برخوردار است و می توان نسل جدید را از طریق این گونه نمایشی آموزش داد، از ضرورت اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی در روزگار ما که موجب غنا و ارتقای هنر تئاتر هم می شود، سخن گفت.

این هنرمند با توجه به این که این گونه نمایش برخاسته از فرهنگ ماست و مخاطبان بسیاری را در گروه های سنتی مختلف دارد به گونه ای که مردم از تماشای رویدادهای آیینی و سنتی لذت می برند، گفت: با توجه به بداهه گویی های که در بستر این گونه نمایشی اتفاق می افتد، هر اجرا می تواند یک تجربه جدید و متفاوت باشد، نیازمند یک سری بسترها هستیم تا بتوانیم به نوآوری با حفظ آیین ها و سنت ها برسیم.

وی اضافه کرد: این رویداد در دل استان ها به زنده کردن بسیاری از آیین ها و سنت ها و خرده فرهنگ ها که رو به فراموشی است، کمک می کند.

وی ضمن استقبال از تمرکز زدایی این رویداد، بر این باور است مخاطبان خاص و عام در هر نقطه ای حق دارند نمایش ببینند و از آن لذت ببرند و بنا نیست همه اتفاق ها در پایتخت رقم بخورد و دیگر استان ها از خدمات فرهنگی کم تر برخوردار باشند.

«جباری» ایران را در خراسان شمالی به واسطه وجود قومیت های مختلف کرمانج، ترک، تات،ترکمن و فارس خلاصه می کند و با توجه به این که در کمتر نقطه ای از ایران می توان شاهد تنوع قومی و زبانی و فرهنگی بود، برگزاری این رویداد را فرصتی ارزشمند برای کسب تجربیاتی تازه دانست و افزود: یکی از جذابیت ها برای حضور در این رویداد آشنایی با این فضا و ارتباط با مردم خراسان شمالی است که می توان بسیار آموخت.

او که برای چهارمین بار در این رویداد حضور پیدا می کند، ادامه داد: نگاهم اجرای صرف در این رویداد نیست، بلکه به طورقطع می توان چیزهای بسیای آموخت و حتی در دل نمایش از آن استفاده و به نوعی تجربه جدیدی کسب کرد.

تجربه ۲۰ سال حضور در عرصه نمایش و جشنواره های مختلف سبب شد تا «جباری» به ضرورت جلسات نقد و بررسی آثار و هم اندیشی میان گروه ها و تعامل و تبادل نظر با مخاطبان در قالب جلسه پرسش و پاسخ اشاره و اضافه کند: این اتفاق ها در دل جشنواره، جشنواره را جشنواره می کند وگرنه با اجرای صرف راه به جایی نمی بریم.

گفتنی است، بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی در استان‌های خراسان شمالی، چهارمحال‌وبختیاری، مرکزی و گلستان میزبان بخش‌های متنوع و هنرمندان ملی و بین‌المللی خواهد بود که خراسان شمالی این رویداد را در ۲ بخش نمایش عروسکی و دانشجویی با حضور ۲۱ اثر نمایشی و گروه شرکت کننده از هفتم تا دهم مهرماه برگزار می کند.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=5387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰