تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
5

اهمیت حجاب و عفاف در جامعه

  • کد خبر : 2415
  • 21 آبان 1401 - 11:20
اهمیت حجاب و عفاف در جامعه
پارتیان امروزر- یکی از مظاهر اسلامیت جوامع مسلمان، حجاب و پوشش زنان است که به عنوان سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی و تکلیفی برای مسلمانان است، حجاب و عفاف از مباحثی مهم در دین اسلام بوده و هست.

به گزارش پارتیان امروز؛ یکی از مظاهر اسلامیت جوامع مسلمان، حجاب و پوشش زنان است که به عنوان سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی و تکلیفی برای مسلمانان است، حجاب و عفاف از مباحثی مهم در دین اسلام بوده و هست.

حجاب و عفاف به عنوان ارزش در جامعه بشری و به ویژه جوامع اسلامی مطرح است چناچه زن از دیدگاه اسلام دارای شخصیت شایسته و موقعیتی الهی است که می‌تواند مدارج کمال را طی کرده و به مراتب عالی انسانیت راه یابد وجود زن زینت بخش آفرینش انسان است و افق روح او تجلی‌گاه رحمت و دامن زن مدرسه بشریت است و کمال مرد بدون او ممکن نیست.

جایگاه الهی و والای این گوهر آفرینش اقتضا دارد که در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزش‌های او حفظ شود و یکی از مهم‌ترین علل حجاب برای زنان حفظ ارزش والای آنهاست.

یک زن به عنوان مادر خانواده نقش اساسی و مربی‌گری در ترویج فرهنگ حجاب دارد تا بتواند فرزندان خود را به گونه‌ای چشم و دل پاک برای فردای بهتر حضور در جامعه تربیت کند، دختری که به سن بلوغ می‌رسد، پسری که ممیز است و حلال و حرام را تشخیص می‌دهد باید علاوه بر آموزش و آگاهی بخشی از طریق نهادهای آموزشی و تربیتی تحت تعلیم والدین خویش به عنوان افراد اثرگذار و الگو قرار بگیرد و به خوبی به رعایت حرمت‌ها و حفظ حریم شخصیت‌های ظاهری و جسمی و رعایت عفت و حجاب بپردازد.

بررسیها و ریشه‌یابی انجام شده از کتب دینی نشان می‌دهد که اساسا اسلام و سایر ادیان آسمانی به طور جد و با صراحت کامل به مقوله حجاب و عفاف پرداخته و انسان‌ها را به عمل به دستورات تدوین و تبیین شده، فرا خوانده اند؛ مسئله حجاب و عفاف در قرآن ازیک طرف دارای وجوه مشترک بوده و از طرف دیگر دارای مواردی افتراقی است و در نصوص دینی ادیان، تمایل به پوشیدگی را امری درونی دانسته و تأکید بر آن داشته اند نتیجه اهمیت دادن به حجاب و حفظ و رعایت آن، آرامش و امنیت را برای خانواده و جامعه به ارمغان می‌آورد البته تا زمانی که از آن بهره‌گیری لازم به عمل آورده شود، بدون تردید جامعه به سوی تکامل و شرایط آرمانی پیش خواهد رفت.

حجاب می تواند آرامش فکری و امنیت روانی و درونی را برای افراد جامعه فراهم نماید. وقتی فردی دارای حجاب و پوشش است به نوعی خود را در مقابل تیرهای مسموم نامحرمان محافظت نموده و از بروز این تیرها به آرامش فکری و روانی خود وخانواده اش محافظت نموده است.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=2415

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰