تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
2

کارگردان تئاترمطرح کرد: تکاپو برای احیای سنت ها با هنر نمایش/رهاورد جشنواره؛ پیوند نسل جوان با آیین ها و سنت هاست

  • کد خبر : 5423
  • 06 مهر 1402 - 22:46
کارگردان تئاترمطرح کرد: تکاپو برای احیای سنت ها با هنر نمایش/رهاورد جشنواره؛ پیوند نسل جوان با آیین ها و سنت هاست

کارگردان راه یافته به بخش دانشجویی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به میزبانی خراسان شمالی، پیوند نسل جوان با آیین ها و سنت ها و تکاپو برای احیای سنت ها با هنر نمایش را رهاورد جشنواره بیان کرد و خواستار حمایت از نمایش های ایرانی شد. به گزارش پارتیان امروز؛ کارگردان اثر نمایشی «پره […]

کارگردان راه یافته به بخش دانشجویی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به میزبانی خراسان شمالی، پیوند نسل جوان با آیین ها و سنت ها و تکاپو برای احیای سنت ها با هنر نمایش را رهاورد جشنواره بیان کرد و خواستار حمایت از نمایش های ایرانی شد.

به گزارش پارتیان امروز؛ کارگردان اثر نمایشی «پره چیلر» با  بیان این که نمایش های آیینی نقش مهمی در ارتقای  فرهنگ و هویت افراد جامعه دارد و علاوه بر این که سرگرم کننده است پیوند دهنده  مردم با آیین ها و سنت هاست ، گفت: در این میان  نمی توان از نقش جشنواره ها  در زنده نگه داشتن آیین ها  غافل شد.

«لیلی سلمانی» که نخستین بار است در این رویداد شرکت کرده، انس و الفت با آیین ها و سنت ها و آشنایی نسل امروز با این میراث ارزشمند را رهآورد برگزاری این جشنواره عنوان کرد و گفت: به خاطر ورود و نفوذ تکنولوژی در زندگی بشر مروز  و به ویژه  نسل جوان و دور شدن از این گنجینه ارزشمند، این رویداد حرکتی شایسته در حفظ و حراست از آیین ها وسنت های این سرزمین است.

وی ادامه داد: تلاش ما به عنوان فعالان این عرصه این است تا از دریچه هنر نمایش نسل امروز را با این سرمایه  اصیل و ارزشمند آشنا کنیم.

این هنرمند که در بخش دانشجویی این رویداد حضور پیدا کرده است،  گفت: گنجاندن بخش دانشجویی در جشنواره ها در ایجاد انگیزه و علاقه، جوانان برای ورود به عرصه هنرنمایش موثر خواهد بود، ضمن این که استعدادهای جوان را در عرصه تئاتر شاهد خواهیم بود.

«سلمانی» ادامه داد: حمایت از آثار نمایشی ایرانی یکی از راه هایی است که جوانان را برای ورود به  حوزه نمایش های ایرانی دلگرم و ترغیب میکند  و جشنواره نمایش های آیینی و سنتی میتواند بستری باشد برای فعالیت هنرمندان و تولید در حوزه نمایش های آیینی و سنتی.

کارگردان اثر نمایشی « پره چیلر» که از اردبیل در این رویداد حضور پیدا کرده است، اظهارداشت:  فرهنگ و سنت و اداب و رسوم این خطه با دیگر استان ها متفاوت است و این اتفاق به تبادل تجربه و آشنایی با فرهنگ و سنت و آیین ها و حفظ و ترویج  آیین ها و سنت ها از بستر هنر نمایش کمک می کند.

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد) ، «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است و خراسان شمالی در ۲ بخش «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» این رویداد را با ۲۱ اثر نمایشی از هفتم تا دهم ماه جاری برگزار میکند.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=5423

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰