تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
3

درک فرآیند لغزش و عود: بررسی تجربیات معتادان ایرانی در زمینه مصرف مت آمفتامین

  • کد خبر : 5814
  • 03 آبان 1402 - 22:48
درک فرآیند لغزش و عود: بررسی تجربیات معتادان ایرانی در زمینه مصرف مت آمفتامین

پارتیان امروز– چکیده هدف: نرخ بالای شکست درمانی مشکلی رایج در درمان مصرف متامفتامین می باشند. لذا هدف این پژوهش شناسایی شایع‌ترین عوامل موثر بر لغزش و عود در مصرف‌کنندکان مت‌آمفتامین می‌باشد. روش: این پژوهش یک مطالعه کیفی و از نوع تحلیل‌مضمون است. اطلاعات با استفاده از نمونه‌گیری ‌هدفمند و ازطریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و بحث‌های‌گروه‌کانونی […]

پارتیان امروز– چکیده هدف: نرخ بالای شکست درمانی مشکلی رایج در درمان مصرف متامفتامین می باشند. لذا هدف این پژوهش شناسایی شایع‌ترین عوامل موثر بر لغزش و عود در مصرف‌کنندکان مت‌آمفتامین می‌باشد. روش: این پژوهش یک مطالعه کیفی و از نوع تحلیل‌مضمون است.

اطلاعات با استفاده از نمونه‌گیری ‌هدفمند و ازطریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و بحث‌های‌گروه‌کانونی جمع‌آوری شدند.

جامعه‌آماری تمام افراد مبتلا به اختلال مصرف مت‌آمفتامین در‌سال ۱۳۹۹ بود که در مرحله پرهیز از مصرف‌مواد قرار داشتند و در جلسات انجمن‌معتادان‌گمنام (NA) شهرستان‌بجنورد شرکت می کردند.

نمونه‌گیری به‌صورت نظری تا اشباع داده‌ها ادامه یافت؛ ۱۰ مصاحبه انفرادی به مدت ۴۵ تا ۸۰ دقیقه‌ و ۲گروه کانونی ۶ نفره ۹۵تا۱۱۰ دقیقه ای‌ تا اشباع داده ها انجام شد.

تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل‌مضمون (استرلینگ) صورت گرفت، جهت سنجش پایایی از کدگذاری مجدد و روش هولستی استفاده شد و روایی ازطریق روایی‌محتوایی محاسبه‌گردید.

یافته‌ها: نتایج تحلیل‌مضمون نشان داد که عوامل لغزش و عود در ۵ تم‌ سازمان دهنده شامل حالت‌های ‌عاطفی ‌منفی، حالت‌ها‌ی ‎جسمی ‌منفی، حالت‌های ‌عاطفی ‌مثبت، عوامل ‌بین‌فردی، عوامل ‌محیطی و در ۴۰ تم‌پایه شناسایی و دسته‌بندی شدند.

نتیجه‌گیری: شناسایی عوامل‌خطر در لغزش و بازگشت در مصرف کنندگان ‌مت‌آمفتامین، علاوه ‌بر افزایش دانش در‌این‌حوزه، می‌تواند زمینه‌ساز مداخلات درمانی پیشگیرانه در این جامعه باشد.

نویسنده مسئول: دکتر محمد خرمی. کارمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=5814

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰