تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
10

افزایش متوفیات مسمومیت با منواکسید کربن در نیمه دوم سال در خراسان شمالی/ در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چه باید کرد؟

  • کد خبر : 6087
  • 18 آبان 1402 - 8:22
افزایش متوفیات مسمومیت با منواکسید کربن در نیمه دوم سال در خراسان شمالی/ در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چه باید کرد؟

پارتیان امروز- تا پایان مهر ماه سال جاری شش نفر بر اثر مسمومیت به دنبال استنشاق گاز منواکسید کربن در استان جان باختند که از این تعداد چهار نفر مرد و دو نفر زن بوده اند این در حالی است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته پنج نفر بود.   به گزارش پارتیان […]

پارتیان امروز- تا پایان مهر ماه سال جاری شش نفر بر اثر مسمومیت به دنبال استنشاق گاز منواکسید کربن در استان جان باختند که از این تعداد چهار نفر مرد و دو نفر زن بوده اند این در حالی است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته پنج نفر بود.

 

به گزارش پارتیان امروز ، مدیر کل پزشکی قانونی، دکتر نورس با اعلام این آمار به خبرنگار پارتیان امروز گفت: متاسفانه هر ساله در نیمه دوم سال شاهد افزایش آمار مسمومیت ناشی استنشاق گاز منواکسید کربن هستیم که اکثرا قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: در سال گذشته نیز از کل یازده نفر جان باخته مسمومیت با گاز منواکسید کربن، شش نفر در نیمه دوم سال جان باخته بودند.

دکتر نورس با هشدار در خصوص آمار نیمه دوم سال بیان داشت: به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی تأکید و به هم میهنان توصیه می شود در فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز از دودکش این وسایل توجه کنند.

لازم به ذکر است مرجع ارائه آمار جانباختگان و تعیین علت فوت در قربانیان مسمومیت با گاز منواکسید پزشکی قانونی است و بررسی این امر در آزمایشگاه های تخصصی پزشکی قانونی انجام می شود و در همان روز نتیجه آزمایش مشخص می شود.

در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چه باید کرد؟

باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ی‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

دکتر نورس در پاسخ به این سوال که در برخورد با فرد مسموم ناشی از گاز منو اکسید کربن گفت :در صورت مواجهه با مصدومان، سریعاً آن ها را از محیط خارج ، ورودی گاز را بسته و درب و پنجره را باز کرده و پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.علائم حیاتی مصدومان را کنترل کنید و از باز بودن راه‌های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنید.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=6087

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰