تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
6

افزایش ۳۹ درصدی کالاهای صادراتی از گمرک خراسان شمالی منتهی به تیر ماه سال ۱۴۰۲/ صادرات بیش از ۳۰ میلیون دلار کالا از گمرک خراسان شمالی

  • کد خبر : 4613
  • 10 مرداد 1402 - 1:02
افزایش  ۳۹ درصدی کالاهای صادراتی از گمرک خراسان شمالی منتهی به تیر ماه سال ۱۴۰۲/ صادرات بیش از  ۳۰ میلیون دلار کالا از گمرک خراسان شمالی
پارتیان امروز- عباس باقری ، مدیر گمرک خراسان شمالی در تشریح عملکرد گمرک استان در چهار ماه ابتدايي سال ۱۴۰۲ گفت: بيش از ۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ ميليون و ۶۸۰ هزار دلار ، از طريق گمرک خراسان شمالي به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۳۹ درصد رشد و از لحاظ ارزش دلاري نيز ۳۶ درصد ، کاهش داشته است .

به گزارش پارتیان امروز ؛ عباس باقری ، مدیر گمرک خراسان شمالی در تشریح عملکرد گمرک استان به پارتیان امروز گفت:  در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ گفت: بیش از ۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار ، از طریق گمرک خراسان شمالی به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۳۹ درصد رشد و از لحاظ ارزش دلاری نیز ۳۶ درصد ، کاهش داشته است .

باقری افزود: از جمله دلایل کاهش ۳۶ درصدی ارزش دلاری کالا علی رغم افزایش ۳۹ درصدی وزن کالاهای صادراتی ، تعلق ۸۵ درصد وزن کل صادرات ۴ ماهه سال جاری به شرکت پتروشیمی خراسان است که ارزش کالاهای آنها در ۴ ماهه سال گذشته بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ دلار بوده و در ۴ ماهه سال جاری بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ دلار می باشد .

وی کالاهایی همچون کود اوره، مقاطع فولادی، ، شمش آلومینیوم ، ، محصولات پلاستیکی،رب گوجه فرنگی اسید سیتریک ، هیدروکسید سدیم، زعفران و …را به عنوان عمده کالاهای صادراتی یاد کرد که به عمده کشور های ترکیه ، افغانستان ، گرجستان، ایتالیا و عراق صادر شده اند .

مدیر گمرک خراسان شمالی بیان داشت : در مدت مذکور واردات کالا توسط این گمرک بیش از ۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار بوده است که از لحاظ وزن ۸۴۰ درصد رشد و از لحاظ ارزش دلاری کالا ۱۶ درصد کاهش داشته است .

باقری  همچنین دلیل کاهش ۱۶ درصدی کالا از نظر ارزش دلاری علی رغم افزایش ۸۴۰ درصدی وزن کالاهای وارداتی را تعلق ۹۷ درصد وزن کل واردات ۴ ماهه ابتدایی سال جاری به واردات بوکسیت آلومینا اعلام کرد که در سال گذشته این حجم از واردات بوکسیت صورت نگرفته است .

وی افزود : اغلب کالاهای وارداتی نیز در این مدت شامل کولر اسپیلت ، یونیت خارجی کولر گازی ، پودر آلومینا و شمارشگر کنتور بوده که از عمده کشورهای ترکیه ، چین ، امارات متحده عربی و آلمان ، توسط شرکت های تولیدی و همچنین بخش خصوصی وارد استان گردیده است.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=4613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰