تاریخ : پنج شنبه, ۱۰ خرداد , ۱۴۰۳ 23 ذو القعدة 1445 Thursday, 30 May , 2024
2

انتظار پایان بلاتکلیفی راه‌آهن مشهد – گرگان در نخستین سفر دولت به خراسان شمالی

  • کد خبر : 1802
  • 01 تیر 1401 - 23:23
انتظار پایان بلاتکلیفی راه‌آهن مشهد – گرگان در نخستین سفر دولت به خراسان شمالی
پارتیان امروز- طرح ملی راه‌ آهن گرگان - بجنورد - مشهد، درخواست کهنه مردم استان‌های خراسان شمالی، رضوی و گلستان است و این بار چشم امید آنان به تصمیم دولت سیزدهم است تا به چند دهه انتظار آنان برای شنیدن سوت قطار در این مسیر ریلی پایان دهد.

به گزارش پارتیان امروز به نقل از خبرگزاری ایرنا خراسان شمالی، ساخت راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در دهه های گذشته چندبار به وسیله رییسان جمهور وقت و یا رییس وقت قوه مقننه کلنگ‌زنی، مطرح و از اجرای آن حمایت شده است اما عملیات اجرایی این طرح مهم همچنان اندر خم یک کوچه مانده و با گذشته چند دهه هنوز قطار این پروژه به ایستگاه عملیاتی شدن نرسیده است.

طرحی که گفته می شود مشکل اصلی اجرایی نشدن آن نبود اعتبار است و برای اجرای آن به دست کم هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ساخت راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد یکی از مطالبات مهم مردم خراسان شمالی در آستانه سفر کاروان دولت به این خطه محروم و توسعه نیافته است تا از برکات تردد قطار، رنگ رونق و پیشرفت به خود ببیند. مردم خراسان شمالی خرسند از سفر رییس قوه مجریه به این استان، انتظار دارند که یک دستاورد مهم این سفر، تعیین تکلیف نهایی خط ریلی مشهد – بجنورد – گرگان باشد.

وجود خط ریلی، از زیرساخت‌های مهم ارتباطی و توسعه هر منطقه است و تاثیر ایجاد راه آهن در این منطقه، نقشی مهم و کلیدی برای رونق اقتصادی هر سه استان دارد.

در برهه ای از زمان اعلام شد که آستان قدس رضوی در اجرای این طرح مشارکت خواهد کرد و زمانی دیگر معاون وقت امور عمرانی استاندار خراسان شمالی از اعلام آمادگی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) برای اجرای این پروژه‌ بزرگ ریلی خبر داده بود که تاکنون هیچکدام روی تحقق به خود ندیده است.

نماینده شهرستانهای بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی در این باره اعلام کرد که خط ریلی مشهد- بجنورد- گرگان از پروژه‌های مهمی است که می تواند تاثیر زیادی در توسعه و پیشرفت این استان داشته باشد و خراسان شمالی با استفاده از این خط ریلی به مراکز سایر استان ها متصل می شود.

سیدمحمد پاکمهر اظهار داشت: در این باره پیگیری های زیادی انجام شده است و امید می رود این خط ریلی در استان عملیاتی شود.

اجرای این طرح سال های سال است که وعده داده می شود و هر از چندگاهی امیدها را زنده می کند اما هنوز محقق نشده است.

کارشناسان می گویند وجود و تامین زیرساخت حمل ونقل به ویژه حمل و نقل ارزان، یکی از اصلی ترین و مهم ترین موارد برای توسعه هر منطقه است، توسعه حوزه حمل و نقل از اساسی ترین نیازهای هر منطقه برای رشد اقتصادی محسوب می شود.

تامین این زیرساخت در استان محرومی چون خراسان شمالی، که به نوعی کمتر بهره ای از جذب سرمایه گذاری داشته است، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بخش خصوصی در سرمایه گذاری ها در وهله نخست به دنبال این است که زیرساخت ها تامین و فراهم باشد و بر این اساس طرح های زیرساختی همچون شبکه ریلی در خراسان شمالی می تواند بسیاری از این مشکلات مربوط به عقب ماندگی ها و توسعه نیافتگی ها را حل کند.

بررسی ها نشان می دهد که ضعف زیرساختی موجود در استان خراسان شمالی نه تنها سرمایه گذاری بخش خصوصی را با مشکل مواجه کرده است که نرخ تورم را نیز نسبت به میانگین کشوری بین سه تا چهار درصد افزایش داده است به گونه ای که طبق گزارش مرکز آمار ایران، این استان از نظر درآمدی در رتبه های آخر استان های کشور قرار دارد و به عبارتی مردم این استان، باید کالا و خدمات را گرانتر از سایر استان ها خریداری کنند.

راه آهن مشهد – بجنورد در اولویت قرار گیرد 

نماینده شهرستان شیروان در مجلس شورای اسلامی در این باره، به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از درخواست های مهم ما در سفر پیش روی کاروان دولت به استان، اجرایی شدن پروژه ریلی مشهد-بجنورد- گرگان است که امید می رود محقق شود.

علی جدی اظهار داشت: درخواست ما در این سفر، تعیین تکلیف راه آهن مشهد – گرگان است، این پروژه از دغدغه های رهبر معظم انقلاب هم هست و در سفر معظم له به استان در سال ۹۱، این پروژه از اولویت های مطروحه بود و ایشان دستور دادند که کار آغاز شود و در برهه ای از زمان آستان قدس رضوی به عنوان پیمانکار معرفی شد اما با تحریم ها، اجرای کار با مشکل روبه رو شد.

وی افزود: برای اجرایی شدن این پروژه ریلی، پیگیری های زیادی انجام شد و جلسه های مختلف برگزار شده است و اکنون به دنبال آن هستیم تا عملیاتی شدن این راه آهن در اولویت قرار گیرد.

نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق نامه میان ایران و چین افزود: تلاش داریم تا از محل این قرارداد، اعتبارات فاینانس پروژه ریلی مزبور تامین شود و اجرای آن در اولویت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: استان خراسان شمالی از حمل و نقل ریلی بی بهره است و به یقین فراهم کردن این زیرساخت حمل و نقل، منافع زیادی برای مردم استان به همراه خواهد داشت.

این نماینده استان در مجلس شورای اسلامی افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه ریلی، یک میلیارد دلار برآورد می شود که در این باره رییس جمهور می تواند به تحقق کار، کمک کند.

به گزارش ایرنا برای پروژه ریلی مشهد- بجنورد- گرگان به طول ۵۷۰ کیلومتر، ۲۷ ایستگاه تعریف شده است که ۲۳۰ کیلومتر این مسیر از استان خراسان شمالی عبور می‌کند و ابتدای مسیر آن از خروجی ایستگاه گرگان شروع شده و با عبور از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان و اخلمد به گلبهار در غرب مشهد ختم می‌شود.

گفته می‌شود ظرفیت جابه جایی سالانه این خط ریلی ۲ تا چهار میلیون مسافر و پیش بینی حمل بار توسط آن حدود ۲ میلیون تن است.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=1802

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰