تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
3
در گفتگو با نویسنده خراسان شمالی

به دلیل عدم حمایت دستگاههای متولی از نوشتن فاصله گرفتم

  • کد خبر : 551
  • 28 مهر 1400 - 23:03
به دلیل عدم حمایت دستگاههای متولی از نوشتن فاصله گرفتم

به گزارش”پارتیان امروز” از خراسان شمالی مهدی رحیمی نویسنده ۵ کتاب در گفتگو با خبرنگار پارتیان امروز گفت: به دلیل عدم حمایت  از سوی دستگاههای متولی قلم من خشکیده است و رغبتی به نوشتن ندارم و به همین خاطر از نوشتن فاصله گرفته ام. مهدی رحیمی کارشناس ارشد از دانشگاه فردوسی مشهد و از فرهنگیان […]

  1. به گزارش”پارتیان امروز” از خراسان شمالی مهدی رحیمی نویسنده ۵ کتاب در گفتگو با خبرنگار پارتیان امروز گفت: به دلیل عدم حمایت  از سوی دستگاههای متولی قلم من خشکیده است و رغبتی به نوشتن ندارم و به همین خاطر از نوشتن فاصله گرفته ام.

مهدی رحیمی کارشناس ارشد از دانشگاه فردوسی مشهد و از فرهنگیان استان خراسان شمالی و مدیر مسئول تنها موسسه مطالعه و تند خوانی در خراسان شمالی ، تا کنون ۵ کتاب را در زمینه مهارت های مطالعه و تند خوانی نوشته و همچنین چندین همایش در این زمینه در استان خراسان شمالی برگزار نموده است.

مهدی رحیمی افزود: از سال ۱۳۷۲ با مفهوم مهارت های مطالعه روخوانی و تندخوانی آشنا شدم  و این آشنایی مشوق من شد که چندین  کتاب در زمینه تند خوانی و مهارت های مطالعه را مطالعه کنم که یکی  از این کتابها ، کتاب دکتر سیف بود. تا این که در سال ۱۳۸۷ به صورت رسمی وارد عرصه تند خوانی و مهارت مطالعه شدم و با کلاسهایی در این زمینه در تهران آشنا شدم ؛ و از سال ۱۳۸۸ آموزش مهارت های مطالعه و تند خوانی را در استان خراسان شمالی آغاز نمودم که نتیجه این آموزش و  تحقیق و بررسی تهیه جزوه ای با موضوع تند خوانی و تقویت حافظه شد و در نهایت این جزوه منجر به چاپ کتابی با نام « فنون تند خوانی و تقویت حافظه » توسط انتشارات حضرت عباس در ۳۳۳ صفحه شد.مشابه این کتاب در کشور بسیا نادر بوده است و با توجه به استقبال خوبی که از این کتاب صورت گرفت چاپ دوم آن مجددا در سال ۱۳۹۶  توسط انتشارات فردوسی بجنورد چاپ و منتشر شد.

در سال ۱۳۹۱ مجوز موسسه آموزشی را از آموزش و پرورش گرفتم ولی به دلیل عدم حمایت از سوی آموزش و پرورش، تصمیم به انحلال این  موسسه گرفتم . و با توجه به حمایت های خوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بجنورد، توانستم مجوز موسسه آموزشی تند خوانی و مهارت های مطالعه را از این اداره دریافت نموده و تا کنون هم توانسته ام افراد زیادی را در زمینه مهارت های مطالعه و تند خوانی آموزش دهم.

اولین کتابتان را در چه سالی نوشتید؟

بعد از تاسیس موسسه به فکر افتادم که برای دانش آموزان ابتدایی هم کتابی را تهیه کنم و  کتاب، با نام «مهارت های کاربردی مطالعه و یادگیری » را در زمستان سال ۹۸ در ۱۰۰۰ شمارگان و ۲۲۷ صفحه توسط انتشارات ضریح آفتاب مشهد مقدس  چاپ شد.

در این کتاب در حقیقت مهارت های مطالعه برای دانش آموزان سال دوم تا پنجم ابتدایی به نگارش در آمده است. و بیشترین تاکید هم بر این بوده که  اگر افرادی اختلالاتی در مطالعه و روخوانی دارند برطرف شود و اگر هم که اختلالاتی ندارند روخوانی و مطالعه آنها تقویت گردد.

در این کتاب آموزش به نوعی از مبتدی شروع می شود تا سطح عالی این کتاب دارای تمرینات بسیار عالی در زمینه خواندن مفهومی، نحوه بیان مطالب ، روخوانی و روانخوانی و نحوه بیان مطالب بیشترین تاکید بر این است که یک دانش آموز ابتدایی بتواند به آسانی بخواند و مفهوم را درک کند و به صورت کاربردی این مسایل را در زندگی به کار بگیرد.

از مقدمه این کتاب یک کتاب دیگری با نام «قصه های من و تو » با ۸۸ صفحه در قطع جیبی نوشتم که در این کتاب اختلالات یادگیری و روش های غلطی که در سیستم آموزش و پرورش(نه وزارت آموزش و پرورش )کشورمان رایج هست و آنها را می شود نقد کرد به صورت روان و زبانی بسیار ساده بیان کرده ام.

کتاب بعدی که نوشته ام کتاب « داستانهای خوب » است که  یک جمع آوری موفق از مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب در ۱۴۴ صفحه به چاپ رسیده است.  علت چاپ این بود که زمانی که برای تند خوانی آموزش می دادم نیاز به یک کتاب قصه داشتم و به همین خاطر از مجموعه چند جلدی قصه های خوب برای بچه های خوب این کتاب را استخراج کردم که یک کتاب کاربردی برای مهارت مطالعه و تند خوانی است.

کتب بعدی در بهار ۹۸ چاپ شده است «مهارت های کاربردی مطالعه موثر»  است که در ۳۵۶ صفحه و در سه نوبت به با هدف اینکه فرد بتواند خواندن و در نهایت را آموزش و یاد بگیرد به چاپ رسیده است.  البته یک نکته لازم به یادآوری است که مهارت صرفا با کتاب خواندن و با یادگیری نیست مهارت را باید عملی آموخت.

آیا برای چاپ کتابهایتان حمایتی هم از سوی دستگاههای متولی شده اید؟

خیر تمام این کتابها با هزینه شخصی خودم چاپ شده و هیچ ارگان و نهادی هم در چاپ این ۵ کتاب من را حمایت نکرده اند.

متاسفانه دستگاههای متولی از جمله آموزش و پرورش حتی در زمینه انتقال تجربیاتم به دانش آموزان هم حمایت خودشان را از من دریغ نمودند.

از نگاه شما وضعیت فرهنگ مطالعه در استان خراسان شمالی چگونه است؟

از نگاه من  استان ما نیاز به فرهنگ مطالعه دارد و اولین و بهتری راه یادگیری، آموزش و یادگیری روشهای مطالعه است و من آمادگی انتقال این تجربیات به دانش آموزان و مردم استان خودم  را دارم.

آیا کرونا تاثیری بر فعالیت های آموزشی و نوشتن شما داشته است؟

بله قطعا که تاثیراتی را داشته است و موسسه من ۲۰ ماه است که نیمه فعال است و هزینه های مکان و …. برایم مشکل است.
همچنین من در سال ۹۸ بیشتر فعالیت را در زمینه علمی داشتم و در صدد جمع آوری کار چندین ساله خودم بودم که بتوانم یک موفقیت و جهشی در استان و سطح کشور داشته باشم، ولی با شیوع ویروس کرونا تقریبا تمام فعالیت های ما به تعطیلی منجر شد  و در حال حاضر هم تمام کلاسهای ما به صورت مجازی و غیر حضوری و پک های آموزشی است.

کرونا خمودگی ایجاد کرد و از زمان شیوع ویروس کرونا قلم من خشکیده است. چون دغدغه هزینه های چاپ و عدم حمایت دستگاههای متولی مهمتر ین مسئله ای  است که انگیزه من را برای نوشتن و کار در زمینه مطالعه خشکانده است.

آیا کتابهای دیگری هم برای چاپ دارید؟ 

بله  سه کتاب دیگر در دست چاپ دارم ولی با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین مباحث اقتصادی و عدم حمایت دستگاههای متولی فعلا چاپ این کتابها متوقف شده است.

چرا اکثر کتابهایتان را توسط ناشرین خارج از استان چاپ نموذه اید؟

من تمایل داشتم تمام کتابهای خودم را در استان خودم و توسط ناشرین و چاپ حانه های استان خودم به چاپ برسانم ولی به دلیل عدم توانایی ناشرین استان  ناگزیر بودم کتابهای خودم را توسط ناشرین خارج از استان انجام دهم. چرا که ناشرین استان هم برای چاپ، کتابهای من را به خارج از استان ارسال می کردند و به این خاطر تصمیم گرفتم کتابهایم را برای چاپ توسط ناشرین و چاپ خانه های خارج از استان انجام دهم.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰