تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
8

تأکید دادستان عمومی و انقلاب خراسان شمالی بر ضرورت ارتقاء سطح دانش حقوقی مشاورین املاک

  • کد خبر : 1201
  • 29 دی 1400 - 23:25
تأکید دادستان عمومی و انقلاب خراسان شمالی بر ضرورت ارتقاء سطح دانش حقوقی مشاورین املاک
پارتیان امروز - دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان: مشاورین در هر صنفی به ویژه در حوزه املاک در واقع به مثابه کارشناسان متخصصی هستند که وظایف و مسؤولیت های خطیری را بر عهده دارند و انتظار می رود به گونه ای عمل کنند که هم اعتماد مردم را جلب کنند و متقابلا مردم نیز به آنان اعتماد کنند.

به گزارش پارتیان امروز و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان خراسان شمالی، سید جواد ایلالی در گردهمایی مشاورین املاک شهرستان بجنورد با تأکید مضاعف بر ضرورت آسیب شناسی مشکلات مبتلابه مشاورین املاک در استان گفت: برای پیشگیری از تبعات منفی برخی اقداماتی که عمدتا ناشی از ناآگاهی و یا کم اطلاعی مشاورین از ماهیت موضوعات حقوقی و مبانی قانونی است در تلاش هستیم با بکارگیری ظرفیت های مختلف از جمله با جلب همکاری و مساعدت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تدابیری اتخاذ و یا تمهیداتی برقرار شود که به نحو مقتضی سطح دانش و معلومات حقوقی مشاورین املاک به نحو مناسبی افزایش و ارتقاء یابد تا بر این اساس بتوان از پیامدهای نگران کننده ای که ممکن است متعاقب بروز جرائم و تخلفات احتمالی منجر به تشکیل پرونده های قضایی علیه مشاورین املاک گردد؛ جلوگیری کرد.

وی به برخی جرائم و تخلفات این صنف نیز اشاره و بیان کرد: کلاهبرداری،جعل و استفاده از اسناد مجعول و خیانت در امانت از جمله جرائمی است که متأسفانه و به دلایل مختلف در حوزه کار و فعالیت مشاورین املاک وجود دارد و از طرفی عدم رعایت مقررات و مصوبات مربوط به دریافت حق کمیسیون در قراردادها، جانبداری از یکی از طرفین معامله،تنظیم قرارداد به صورت سفید امضاء و عدم احراز هویت طرفین قرارداد از دیگر نگرانی هایی است که به چشم می خورد.

ایلالی ضمن تأکید بر تقویت سازوکارهای نظارتی و مراقبتی بر عملکرد مشاورین املاک از سوی مجمع امور صنفی و اتحادیه های مربوط و نیز دیگر دستگاه های مسؤول و ذی ربط در این حوزه، پیشگیری از بروز جرائم و تخلفات را بسیار کم هزینه تر از تشکیل پرونده های قضایی و صدور کیفرخواست و احکام و نیز اجرای مجازات های قانونی دانست و خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از هرگونه هرج و مرج لازم است مشاورین املاک نسبت به رعایت موارد فوق اقدام و از هرگونه جعل و تغییر در مفاد قراردادها بعد از تنظیم و تکمیل و اخذ امضاء طرفین پرهیز نمایند.

این مقام قضایی در ادامه به آن دسته از مشاورین املاکی که علاوه بر ارتکاب جرائم و تخلفات عدیده ، موجبات شکل گیری پرونده های زیادی را به دستگاه قضایی فراهم می کنند؛ هشدار داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با احصاء برخی دیگر از مشکلات موجود در حوزه کار و فعالیت مشاورین املاک از عدم رعایت مقررات مربوط به پیش فروش ساختمان و میزان افزایش نرخ اجاره بها (برخلاف نرخ مصوب) ،ذی نفع بودن برخی بنگاه ها در انعقاد قرار دادها ، عدم مدیریت فرایند اجاره منازل به دانشجویان ،عدم تطبیق اصالت اسناد و استفاده از مبایعه نامه های فاقد شماره سریال و عدم ثبت کد رهگیری بعنوان دیگر جرائم و تخلفات این حوزه نام برد.

وی با بیان اینکه سازوکار اخذ چک توسط مشاورین املاک باید ضابطه مند و در مسیرهای قانونی ساماندهی شود؛ اظهار کرد: متأسفانه در مواردی که چک تحت عنوان تضمین معامله از طرفین اخذ می شود در این اثنا مشکلات زیادی بوجود می آید که مراتب باید بررسی شود که آیا چک بمنظور تضمین لازم است یا خیر ؟

ایلالی افزود: متأسفانه مشاورین املاک در مواردی چک ها را بدون هماهنگی با یک طرف قرارداد به طرف دیگر معامله تحویل می دهند و بعدا ذی نفع به عنوان جرم خیانت در امانت علیه بنگاه شکایت می کند و بدین ترتیب پرونده های زیادی در این خصوص وارد دستگاه قضایی می شود لذا باید شیوه نامه اجرایی دقیقی در خصوص چک های تضمینی تنظیم شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، استفاده از قولنامه های فاقد شماره سریال را یکی دیگر از مشکلات این حوزه برشمرد و تصریح کرد: این کار عمدتا با هدف فرار مالیاتی صورت می گیرد و لازم است در این خصوص مشاورین املاک بیشتر مراقبت کنند و از طرفی باید دستگاه های نظارتی نیز وارد عمل شوند تا از این قبیل امور پیشگیری شود.

ایلالی در خصوص شبهات و ابهامات موجود درباره حق کمیسیون در جریان معاملات نیز گفت: متاسفانه در برخی از بنگاه ها حق کمیسیون معاملات املاک در بجنورد را خارج از تعرفه دریافت می کنند که این مسأله تخلف محسوب می شود و دارای اشکالات شرعی نیز می باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به مشاورین املاک توصیه کرد: ضمن احراز هویت دقیق متعاملین، اصول اسناد را در حین معاملات رؤیت و در مواقع انعقاد قرارداد از کارشناسان حقوقی استفاده کنند.

برگزاری دوره های آموزشی ویژه در خصوص نحوه تنظیم و نگارش مبایعه نامه و نیز آشنایی با قوانین و مقررات مربوطه ، ثبت به موقع معاملات در دفاتر اسناد رسمی ،اجرای طرح کاداستر و صدور سند برای املاک فاقد سند از دیگر برنامه های پیشنهادی این مقام قضایی بود.

در ابتدای این گردهمایی و پیش از سخنان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ،رئیس اتحادیه املاک بجنورد اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۵۰ مشاور املاک دارای پروانه کسب تخصصی بوده و نیز ۱۵۰مورد دیگر نیز در نوبت صدور پروانه هستند.

محمد زاده گفت: در استان خراسان شمالی قبل از صدور پروانه ، بیشترین کلاس های آموزش را برای مشاورین املاک برگزار کردیم ولی با این حال نیاز داریم این برنامه ها همچنان در دستور کار باشد و تقویت گردد.

رئیس اتاق اصناف استان نیز در این نشست بیان کرد: مشاورین املاک صنفی تاثیر گذار در مسیر رونق اقتصادی به شمار می رود ولی متاسفانه مشاهده می شود که نگاه ها به مشاورین املاک خوب نیست و لازم است از ظرفیت این صنف بهتر استفاده گردد.

امیدوار گفت: به دلیل التهابات و ایجاد نوسان در بخش‌های مختلف قیمت مسکن افزایش یافته است و این در حالی است که می‌توان با برنامه ریزی و مدیریت صحیح در این بخش قیمت مسکن را کنترل کرد.

در این جلسه تعدادی از اعضاء اتحادیه مشاورین املاک انتقاداتی در خصوص عدم رسیدگی و نظارت بر فعالیت های فضای مجازی و قیمت های کاذب عنوان شده در کانال ها (دیوار) مطرح کردند و این امر را زمینه ساز دوگانگی و هرج و مرج دانستند و خواستار تقویت سازوکارهای نظارتی در این حوزه ها شدند.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=1201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰