تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
2

خبرنگاران نماینده اراده عمومی/ سرقت رتبه اول جرایم در استان خراسان شمالی

  • کد خبر : 4355
  • 30 خرداد 1402 - 18:56
خبرنگاران نماینده اراده عمومی/ سرقت رتبه اول جرایم در استان خراسان شمالی
پارتیان امروز- رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت: سفر برخی از مسئولان کشوری به خراسان شمالی تبلیغاتی بوده و پشتوانه اعتباری ندارد.

به گزارش پارتیان امروز ، رئیس کل دادگستری استان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شده بود خبرنگاران را نماینده اراده عمومی نامید و گفت: خبرنگاران نقش بسیار مهمی در تبیین و روشنگری و بیان عملکردهای دولت در جامعه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رضا براتی زاده هفته قوه قضاییه را فرصتی برای تبیین وظایف و اختیارات قوه قضاییه و آشنایی بیشتر مردم با اختیارات دستگاه قضایی بیان کرد.

رئیس کل دادگستری استان با توجه به اینکه هدف دستگاه قضایی جلب و اعتماد مردم به نظام است تصریح کرد: قوه قضاییه به دنبال جلب رضایتمندی مردم است چرا که رضایت مندی مردم و افزایش آن در جامعه، موجب اعتماد مردم به دستگاه قضایی کشور و در نتیجه رضایتمندی و اعتماد مردم و جامعه به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

قاضی القضات استان  با اشاره به افزایش ۳ درصدی پروندهای وارده به دستگاه قضایی استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به مشابه سال گذشته از افزایش پرونده های وارده به دستگاه قضایی استان خبر داد و افزود: در سال گذشته ۲۹۳ هزار و ۴۰۹ فقره پرونده وارده به دادگستری استان اعم از دادسراها و شعب دادگاه کیفری ۱ و ۲ و حقوقی و تجدید نظرو دادگاه انقلاب داشته ایم که ۲۸۹هزار و‌۸۲۰ فقره از این پرونده ها مختومه و ۳هزار و ۵۸۹ فقره پرونده مختومه نشده است.

وی همچنین از افزایش ۱۵ درصدی پرونده های وارده در دو ماهه امسال نسبت به دو ماهه سال قبل خبر داد و گفت:در دو ماهه سال قبل ۳۱ هزار ۶۱۹ پرونده وارده به دستگاه قضایی استان بوده و امسال ۳۶ هزار و ۴۸۸ فقره پرونده به دستگاه قضایی استان وارد شده است  که ۴ هزار ۸۶۹ فقره پرونده در ای دو ماه نسبت به دو ماه سال قبل افزایش داشته است.

حجت الاسلاسلام والمسملین براتی زاده پرونده های وارده در سال گذشته را قریب به ۹ هزار پرونده اعلام و پرونده های وارده در دو ماه امسال را قریب به ۵ هزار پرونده اعلام نمود.

وی ۱۰ خواسته اول حقوقی استان در حوزه های مختلف را به ترتیب مطالبه خسارت دادرسی، اعصار از پرداخت محکوم بدهکار، تامین خواسته ،مطالبه تامین خسارت دیرکرد ، مطالبه وجه ، اعصار از مطالبه هزبنه دادرسی ، مطالبه خسارت ، اثبات وقوع بیع ،مطالبه نفقه ، مطالبه مهریه بیان کرد.

براتی زاده اشاره ای هم به سفرهای استانی برخی از مسئولان کشوری به خراسان شمالی داشت و بیان داشت: برخی از این سفرها تبلیغاتی بوده و پشتوانه اعتباری ندارد.

وی حل نشدن مشکل پروازها در فرودگاه بجنورد، با وجود گذشت سال‌ها از عمر این فرودگاه و مسئله رانش و تخریب منطقه جاده‌ای خندقلو را در راستای تضییع حقوق عامه و بیت المال، مطرح و نظر و تصمیم قوه قضاییه استان درباره مواجه با این دغدغه‌ها را جویا شدند.

سرقت رتبه اول جرایم در استان خراسان شمالی

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان نیز در این نشست با اشاره به نقش مهم رسانه ها در جامعه گفت: حوزه رسانه حوزه مهمی است که می تواند در پیشبرد امور در تمام حوزه ها خصوصا در دستگاه قضا کمک نماید.

سید جواد ایلالی با اشاره به نقش مهم تبیین گری و روشنگری رسانه ها افزود: رسانه ها  با تبیین گری و روشنگری و تحلیل های درست در جهت تقویت هر چه بهتر دستگاه ها و نظام مقدس جمهوری اسلامی گام بر می دارند.

وی با اشاره به اینکه اکثر پرونده های وارده به دادسرا های استان منجر به صدور رای نهایی شده است بیان داشت:در سال گذشته ۵۲ هزار و ۲۲۸ پرونده به دادسراهای استان وارد شده است که اکثر آنها منجر به صدور قرار نهایی شده است.

دادستان مرکز استان با اشاره به اینکه در استان جرایم از نوع خشن و سرقت مسلحانه نداریم  ۵۹  درصد از پرونده های قضایی که در دادسراها تنظیم می شود را مربوط به عناوین جرم دانست و گفت: سرقت رتبه اول در این جرایم در استان را دارد .

وی توهین به افراد ، ضرب و جرج ، تهدید، ایراد صدمه بدنی بر اثر حوادث رانندگی که بیشتر آنها در استان مربوط به محور مواصلاتی به جنگل جاده گلستان است، کلاهبرداری، تخریب، مواد مخدر، تحصیل مال نامشروع و افترا را از جمله ۵۹ درصد جرایم استان نامید.

مدعی العموم مرکز استان دلیل افزایش آمار سرقت را آمار بالای اعتیاد دانست و آن را هم ناشی از آمار بالای بیکاری در استان دانست و گفت وقتی بیکاری و عدم اشتغال و تورم و مشکلات معیشتی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه رو به فزونی باشد حاصل آن می شود اعتیاد و حاصل اعتیاد هم سرقت  می شود

وی با اشاره به کم کاری مدیران و مسئولان استانی در محور مواصلاتی بجنورد به جنگل گلستان مشکلات اقتصادی را پایه بسیاری از جرایم اعلام و افزود: به دلیل عدم اعتبار ۴۵ کیلومتر از این محور باقی مانده است و مسئولین و مدیران متاسفانه در استان به دلیل عدم تامین اعتبار ۴۵ کیلومتر باقی مانده را تکمیل نکرده اند و این دفاع مدیران با توجه به اینکه با جان مردم ارتباط دارد مورد قبول دادستانی نمی باشد.

ایلالی از فوت ۲۲ نفر از هموطنان کشور از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین سال جاری در ۴۵ کیلومتر باقی مانده از محور جاده  بجنورد به گلستان خبر داد.

سید ابراهیم محجوب رئیس توسعه شورای های حل اختلاف استان نیز از وجود ۱۴۰ شعبه حل اختلاف در استان نام برد و گفت:تعداد شعبات رایی در استان ۳۸ فقره بجنورد ۱۳ شیروان ۴ و اسفراین ۳ و دیگر شهرستانها هر کدام دارای یک شعبه می باشند.

وی تعداد پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف استان در سال ۱۴۰۱ را  ۷۸ هزار و ۴۲۷ فقره پرونده وارده دانست که بیشترین آن در شهرستان بجنوردبا تعداد  ۳۳هزار هفتصد و‌۸۱ پرونده که ۴۵ درصد کل پرونده های استان را شامل می شود.

رئیس توسعه شوراهای حل اختلاف افزود:  ۷۸ هزار و پنجاه فقره از پروندهای وارده توسط شوراهای توسعه حل اختلاف مختومه شده است که ۴۷ و ۴ دهم درصد از کل پرونده های استان را تشکیل می دهند.

وی تعداد احکام صادر شده برای پرونده ها در سال گذشته را ۲۸ هزار فقره اعلام و بیان داشت ۲ هزار و ۳۲۷ فقره از این پرونده ها مورد اعتراض واقع گردیده است.

محجوب از راه اندازی ستاد صبر در اتحادیه ها و ادارات استان خبر داد و گفت: این ستاد در قالب هیات های صلح در ادارات و اتحادیه ها وجود دارند که تا کنون  ۱۴۰ هیات صلح راه اندازی شده است.

وی از ورود هیات های صلح به پرونده های قتل عمد هم خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۹ پانزده فقره در سال ۱۴۰۰ پنج فقره و در سال ۱۴۰۱ هشت فقره و در سال جاری نیز تا کنون ۲ فقره پرونده قتل توسط هیات های صلح استان به منجر به رضایت اولیای دم شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=4355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰