تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
7

در گفت و گو با محسن کابلی داور بخش عکس سوگواره ملی عاشورا مطرح شد: سوگواره در قابی متفاوت

  • کد خبر : 5159
  • 15 شهریور 1402 - 12:18
در گفت و گو با محسن کابلی داور بخش عکس سوگواره ملی عاشورا مطرح شد: سوگواره در قابی متفاوت

به گزارش پارتیان امروز ، مجید کابلی از هنرمندان فعال و پر کار عکاسی کشور از تنوع و تعدد آثار رسیده به سوگواره،  متفاوت بودن آثار ،  حضور عکاسان حرفه ای  و حفظ رسالت رسانه ای بودن  آثار و تبیین مفاهیم دینی برای شکل گیری  قابی متفاوت از سوگواره ها سخن گفت. « کابلی» از […]

به گزارش پارتیان امروز ، مجید کابلی از هنرمندان فعال و پر کار عکاسی کشور از تنوع و تعدد آثار رسیده به سوگواره،  متفاوت بودن آثار ،  حضور عکاسان حرفه ای  و حفظ رسالت رسانه ای بودن  آثار و تبیین مفاهیم دینی برای شکل گیری  قابی متفاوت از سوگواره ها سخن گفت.

« کابلی» از داوران بخش عکس نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا با توجه به حضور شرکت کنندگان درجه یک ملی در این رویداد سطح سوگواره را به لحاظ آثار رسیده بالا دانست و  تصریح کرد: از سوی دیگر در نظر گرفتن جوایز  بیشتر در این رویداد نیز به نسبت سوگواره های مشابه و موازی زمینه ساز ترغیب عکاسان  به حضور در چنین رویدادی شد.

وی اضافه کرد:  از این روی شاهد آثار چشمگیری به لحاظ تعداد به این دوره بودیم که بسیار جذاب بود.

«کابلی»  که داوری جشنواره  های متعددی را در کارنامه هنری خود دارد، با بیان اینکه برای عکاسان حرفه‌ای بسیار مهم است که رویداد  هنری از آیتم های حرفه ای برخوردار باشد و فراخوان این سوگواره به خوبی نشان از حرفه‌ای بودن این رویداد داشت، اظهارداشت:  از سوی دیگر  حضور  عکاسان  حرفه ای ایران به چنین رویدادهایی مشروعیت می بخشد و خوشبختانه همه این موارد دست به دست هم داد تا شاهد رویداد حرفه‌ای در بخش عکس باشیم.

داور نخستین جشنواره ملی تاکستان در خصوص این که عکاسی علاوه بر این که هنر است، حکم رسانه را دارد، از نقش پر رنگ رسانه ای بودن عکس در این رویداد گفت که به خوبی می تواند به تبیین مفاهیم دینی برای مخاطبان خاص و عام بپردازد.

وی با بیان این که در این سوگواره شاهد عکسهای متفاوت از قومیت ها آیین های مختلف بودیم  که منظومه ای از آیین ها، قومیت ها و لباس ها و … را  در قالب نمایشگاهی به تصویر می کشد، تصریح کرد: این امر  نه تنها  نشان از یکدلی و همدلی این آیین هزار ساله دارد بلکه  حتی  برای افرادی که اطلاع چندانی از این آیین ندارند ترغیب کننده است و همین مقوله به خوبی بیانگر  این است که این هنر  به خوبی رسالت خود  را برای تبیین مفاهیم دینی ادا کرده است.

« کابلی» اضافه  کرد: نباید فراموش کنیم که عکاسی به عنوان یک رسانه در تمام اعصار موثر بوده و کارکرد عمیقی داشته و دارد به گونه ای که موجب ترغیب افراد بسیاری به هنر عکاسی شده است.

این هنرمند عکاس  در بخش دیگری از این گفت و گو از کامل بودن بندها و محورهای در نظر  گرفته شده در این رویداد سخن گفت و افزود: ما به دنبال نگاه نو و جدیدتر، ویژه تر، عمیق تر  و فلسفی تر در آثار رسیده به این سوگواره بودیم.

کابلی ادامه داد: دلیل آن هم نگاه کلیشه ای حاکم در سوگواره ها نسبت به مقوله عاشوراست، از این روی تلاش کردیم دست  به انتخاب  آثاری بزنیم که از نگاه کلیشه دور باشد.

او که داوری جشنواره های مختلفی را در کارنامه اش ثبت کرده، اضافه کرد : مواجه  با عکس ها نشان می داد که کمی نگاه ها دچار تکرار شده است و به عنوان مثال عکسی که در دوره های گذشته منتخب شده، الگو و دستمایه عکاسان قرار گرفته است،اما ما به دنبال نگاه خاص در عکاسی بودیم.

این هنرمند ویژگی مهم داوری در این دوره را، اختصاص  فرصت مناسب برای داوری بیان کرد  و افزود:  در این بازه زمانی این امکان وجود داشت تا با فراغت بال و ذهنی پویا آثار را بررسی و دست به انتخاب بزنیم، نکته ای که در بیشتر رویدادها کم تر مورد توجه قرار میگیرد وسبب می شود تا داوری آن طور که باید انجام نگیرد.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=5159

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰