تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
3

سوگواره ملی هنری عاشورا در نگاه مدیران و هنرمندان

  • کد خبر : 5173
  • 16 شهریور 1402 - 13:48
سوگواره ملی هنری عاشورا در نگاه مدیران و هنرمندان

به گزارش پارتیان امروز ،نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان این که ماندگاری هر رویدادی بسته به تبیین هنرمندانه آن است، گفت: آشنا کردن مردم با سیره اهل بیت (ع) با زبان هنر سبب می شود تا به خودی خود آن ها به سوی دین و ارزش ها جذب شوند. حجت الاسلام « […]

به گزارش پارتیان امروز ،نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان این که ماندگاری هر رویدادی بسته به تبیین هنرمندانه آن است، گفت: آشنا کردن مردم با سیره اهل بیت (ع) با زبان هنر سبب می شود تا به خودی خود آن ها به سوی دین و ارزش ها جذب شوند.

حجت الاسلام « رضا نوری» ادامه داد: اگر بتوان تمام اتفاقات و زیبایی هایی که در قصه عاشورا از ایثار، وفا، شجاعت و غیرت و … رقم خورده است را به تصویر کشید و تبیین کرد به طور قطع مردم بیشتر با زوایای واقعه کربلا و عاشورا آشنا خواهند شد.

وی تعزیه را بستری مناسب برای تبیین زیبایی های زندگی اهل بیت (ع) دانست و افزود: اگر این مقوله تبیین شود به طور قطع به رشد و تعالی جامعه کمک شده تا جامعه از آسیب ها و فسادها و ظلم و ستم دور به بماند.

امام جمعه بجنورد از ضرورت تبیین درست که سبب تبری جامعه از زشتی و ها و بدی ها می شود و از سوی دیگر عشق و علاقه مردم را نسبت به خوبی ها بیشتر می کند، سخن گفت و اظهارداشت: به نظر می رسد بخشی از تبری و تولی با تبیین هنرمندانه صورت می گیرد.

حجت الاسلام «نوری» ایجاد انگیزه در فعالان هنر تعزیه در کشور، بازیابی هویت دینی و تداوم بخشی فعالیت تعزیه خوان ها را از دستاوردهای این رویداد ملی برشمرد و میزبانی خراسان شمالی را در برگزاری این رویداد زمینه ساز آشنایی و انس و الفت بیشتر مردم به هنر تعزیه عنوان کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان این که هنر تعزیه با آموزش شروع نشد و بلکه با عشق به اهل بیت(ع) در محلات و خیابان ها آغاز شد، از ضرورت آموزش سخن گفت و اضافه کرد: اگر بدون نظارت و آموزش و چارچوب خاص شاهد اجرای تعزیه باشیم، آسیب هایی دامن این هنر را می گیرد و از این روی باید متولیان امر در راستای ساماندهی تعزیه با تعریف چهارچوب و استانداردها و شناسنامه تعزیه گام بردارند.

این مقام مسئول اذعان کرد: جذابیت تعزیه وابسته به مخاطبان است و باید مخاطب جذب این هنر شود و از سوی دیگر این هنر، باید هنرمندانه عرضه شود تا جذابیت ایجاد کند و اگر تعزیه به خوبی اجرا نشود ، به طور قطع جذابیت خود را از دست می دهد.

آمادگی خراسان شمالی برای میزبانی دومین سوگواره ملی عاشورا

،« حسن ناهیدی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی با توجه به این که خراسان شمالی استان گنجینه فرهنگ ها و معرفت هاست، یکی از موضوعاتی که مورد توجه تمام فرهنگ ها و اقوام است را جریان عاشورا دانست و اظهارداشت: جریان عاشورا از نقاط برجسته تاریخ اسلام است و برگزاری این رویداد در این خطه زمینه ساز تبیین واقعه عاشورا خواهد بود زیرا آن چه در قالب هنر و با زبان هنر ارائه شود به تبع اثرگذاری بیشتری در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد ملی و میزبانی خراسان شمالی، با توجه به ابعاد گسترده و اثرگذار این رویداد از اعلام آمادگی استان برای تداوم این رویداد به میزبانی خراسان شمالی سخن گفت و افزود: این مسئله قابل طرح در کارگروه فرهنگی و اجتماعی شورای برنامه ریزی استان است و این آمادگی وجود دارد تا شاهد میزبانی این سوگواره در دوره های بعد در خراسان شمالی باشیم.

احداث فضایی برای اجرای تعزیه در دستور کار قرار دارد

شهردار بجنورد با بیان این که شهرداری یکی از رکن های اصلی مسائل فرهنگی است، گفت: وظیفه شهردار در حوزه فرهنگی و اجتماعی کلی است و از این روی باید هم راستا و همراه با متولیان فرهنگی و اجتماعی حرکت کند که به صورت تخصصی در این عرصه فعالیت می کنند.

«کشمیری» با اشاره به این که در حوزه فعالیت های فرهنگی ادارات فرهنگی متولی اصلی هستند و در برگزاری این رویداد ملی نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سهم و نقش اصلی را عهدا دار است ، افزود: شهرداری در همراهی با دستگاه های متخصص از تبلیغات محیطی و امکانات شهر استفاده کرده و در این راستا کنار تبلیغات محیطی، چند دستگاه اتوبوس را در اختیار برگزار کنندگان این رویداد، در قرار داده است.

این مقام مسئول اظهارداشت: اگر دستگاه های متولی در هر زمانی اقدام به برگزاری رویدادهایی از این دست کند و یا برای اجرای تعزیه گام بردارد، شهرداری درکنار دستگاه های متولی و متخصص قرار خواهد گرفت.

«کشمیری» از این که شهرداری در نظر دارد تا فضایی را شبیه گودباستانی در شهربازی بجنورد احداث کند، اظهارداشت: به طور قطع این بستر و ظرفیت ایجاد می شود تا شاهد اجرای برنامه ها و مراسمی مثل آیین زورخانه ای، اجرای تئاتر یا تعزیه باشیم.

 توسعه فرهنگی دینی در گرو رونق تعزیه خوانی

حجت الاسلام «عظیم آسوده» در خصوص بسترهای حمایتی اداره کل اوقاف و امور خیریه و ورود به این عرصه به منظور ساماندهی این هنر، از ابلاغیه اخیر سازمان در راستای کمک به تعزیه خوانی سخن گفت و افزود: انجام مشاوره های وقف در این زمینه، سبب می‌شود تا مردم در این عرصه ورود پیدا کنند، زیرا اثرات تعزیه خوانی بیش از مراسم عزاداری است و از این روی خرد جمعی می طلبد تا با ورود در این زمینه اقداماتی در این رستا انجام گیرد.

حجت الاسلام«آسوده» ادامه داد: موقوفاتی در زمینه تعزیه داری وجود دارد، که در راستای برگزاری مراسم عزاداری است، اما می توان با ورود به این حوزه و انجام مشاوره های وقف گام هایی را به منظور توسعه و ترویج فرهنگ دینی از بستر هنر تعزیه برداشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با بیان این که یک سری کمک و حمایت هایی از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان انجام شده، اما فراگیر نبوده است و به نظر می رسد باید همه پای کار بیایند تا شاهد رونق هنر تعزیه در استان باشیم، تصریح کرد: برگزاری این سوگواره یک تلنگر است و این اتفاق سبب آگاهی و مطالبه گری مردم از متولیان خواهد شد و به طور قطع موجب آشنایی نسل جوان با سوگواره و ایجاد انگیزه در فعالان این عرصه می شود.

وی اضافه کرد: این رویداد سبب می‌شود تا متولیان پای کار بیاید و در بعد آموزش و رفع آسیب های موجود گام های اساسی برداشته شود.

حجت الاسلام «آسوده» خاطر نشان کرد: از آنجایی که زبان هنر تاثیر گذارترین ابزار است، اگر مورد حمایت قرار بگیرد رسالت ‌اش که همان توسعه فرهنگ دینی و احیای سنت ها و آشنایی نسل جوان با مفاهیم و مبانی عاشوراست، محقق خواهد شد.

 بازگشت هنر آیینی به اوج اصالت ها، نیازمند عزم جدی است

عضو انجمن تعزیه ایرانیان ادامه داد: جامعه ما در گذار از زندگی سنتی به زندگی مدرنِ امروزی، به دلایل مختلف دچار گسست فرهنگی، از ریشه های خود شده است و تنها راه ساختن آینده ای درخشان در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد پیوند مجدد با این ریشه های فرهنگیست.

این هنرمند  با اعتقاد به این که تغییر ناگزیر است اما تغییر آگاهانه می تواند موجب رشد یک هنر و تغییر ناآگاهانه می تواند منجر به نابودی آن هنر شود، تصریح کرد: جشنواره ها و سوگواره ها بسته به آنکه چه اهدافی برای آنها طراحی شده باشد می توانند هم از طریق کارگاه های آموزشی به دانش افزایی مخاطبان و شرکت کنندگان بپردازند و  هم این که در انتخاب گروه ها یا نفرات برتر بدون هیچ ملاحظه ای، تنها میزان اصالت و حفظ قراردادهای اجرایی صحیح را ملاک ارزیابی خود قرار دهند تا از این طریق توجه همه شرکت کنندگان را به این اصالت ها جلب کنند.

«عزیزی» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که موسیقی یکی از  مهم ترین ارکان  شبیه خوانی است، در خصوص این که عدم استفاده صحیح از این هنر چه عواقبی برای هنر شبیه خوانی ایران دارد سخن و از موسیقی در کنار نمایش و ادبیات به عنوان  یکی از سه رکن اساسی هنر شبیه خوانی یاد کرد و  افزود: با توجه به این که  در این روزگار به دلیل گسست فرهنگی که در یکی دو قرن اخیر به مرور در جامعه رخ داده و علاوه بر آن رسانه های متعدد و تنوع موسیقایی که امروزه در دسترس ماست و کم کاری خودِ ما در شناخت فرهنگ و هنر اصیل خودمان، باعث شده تا موسیقی های نامتناسب به مرور در شبیه خوانی که یک آیین اصیل ایرانیست نفوذ کند و حال و هوای مجالس امروز را تا حدی از اصالت های آیینی خود دور کند.

او در رابطه با اینکه این سوگواره ملی تا چه حد می تواند در شناخت بهتر اصالتهای موسیقایی کمک کند، اظهارداشت: این مسئله  به عوامل متعددی بستگی دارد و ما در این سوگواره زمان کمی برای کارگاه های آموزشی داریم و تلاش می کنیم در حد بضاعت خود و در همین زمان اندک شاخص هایی را برای شناخت بیشتر و بهتر اصالت های شبیه خوانی در اختیار شبیه خوانان قرار دهیم تا در ادامه مسیر کاری خود با نگاهی باز به دنبال اصیل ترین شیوه های اجرایی باشند.

داور بخش تعزیه  نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا ادامه داد: ایجاد تغییر مثبت  در گرو استمرار این گونه فعالیت ها و کارگاههای آموزشی از سوی مسئولان فرهنگی و همچنین تلاش چندین ساله نوازندگان و خوانندگان در فراگیری صحیح این هنرهاست.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که سالهاست سلیقه موسیقی مخاطبان و شبیه خوانان دچار تحریف و تنزل شده و اصلاح آن به این سادگی ها میسر نیست.

«عزیزی» اظهار امیدواری کرد: یک مطالبه و عزم جدیِ جمعی از سوی مخاطبان و تلاش شبیه خوانان بخصوص هنرمندان شناخته شده تر که الگوی خیلی از جوانها هستند بتواند این هنر آیینی را به اوج اصالتهای اجرایی خود بازگرداند.

این هنرمند برجسته آسیب های موسیقایی را در دو بخش موسیقی آوازی و سازی مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد:در بخش اجرای آوازی موافق خوانها بخصوص در یکی دو دهه اخیردچار تغییرات نابجا و آسیب های جدی بوده ایم .

«عزیزی» اضافه کرد: از سوی دیگر رواج موسیقی پاپ و یا موسیقی های نامتناسب غیر ایرانی علاوه بر مداحی اصیل ما، متاسفانه اجرای شبیه خوانان ما را هم تحت الشعاع قرار داده است ولی خوشبختانه ما نمونه های ضبط شده ای از مجالس قدیم داریم که می تواند الگوی شبیه خوانان امروز، و به طور خاص جوانان علاقه مند، قرار گیرد.

او که حضور موفقی در جشنواره های ملی و بین المللی را در کارنامه هنری خود دارد، با بیان این که در عرصه موسیقیِ

در سالهای اخیر از نظر تعداد نوازنده و توانایی های تکنیکی نوازندگان، رشد بسیار خوبی داشته ایم، تصریح کرد: اما متاسفانه از نظر کیفی با توجه به تاثیرپذیری نابجا از موسیقی های غیر اصیل، شاهد افول شاخصهای اصیل موسیقی ایرانی در بین نوازندگان هستیم.

«عزیزی» خاطرنشان کرد: نوازندگان ما باید تمام توان خود را به کار گیرند تا همچون موسیقی دانان خلاق گذشته ملودیهایی با شاخص های موسیقی اصیل ایرانی را برای مارشها در تعزیه تولید کنند تا نیازی به استفاده از موسیقی ها غیر مرتبط با آیین شبیه خوانی نباشد.

عضو انجمن تعزیه ایرانیان در پاسخ به این پرسش که موسیقی در خدمت تعزیه باشد یا تعزیه در خدمت موسیقی تا بتوانیم شاهد تعزیه ای اصیل و درست باشیم، بر این باور است که قطعا موسیقی  باید در خدمت تعزیه باشد  چنانچه در همه آیین های نمایشی دنیا موسیقی یکی از ارکان اساسی آیین های نمایشی است.

وی ادامه داد: اما باید به این نکته اشاره کرد که همه این ارکان و اجزا در کنار هم یک پیکره را می سازند و هرچیز در جا و اندازه خود نیکوست.

عزیزی با بیان این در تعزیه از تحریر بسیار کم استفاده می کنیم چون هدف اصلی شبیه خوان انتقال صریح و صحیح کلام به مخاطب است نه اینکه توانایی های تکنیکی خودمان را در تحریر زدن یا خواندن گامهای بالا به رخ بکشیم ، افزود:  در  بخش موسیقی سازی نیز گروه نوازندگان  باید در خدمت پیشبرد درام باشند تا ارتباط مخاطب با نمایش و کلام خوانندگان همچنان پابرجا و مستدام بماند و یکی از مهمترین شاخص های اصالت در موسیقی آیینی، شناخت همین اندازه هاست.

چراغ تعزیه با سوگواره روشن می ماند

“اسماعیل مجللی” از فعالان و پژوهشگران تعزیه و از شرکت کنندگان در نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا  از تکاپوی تعزیه خوان های مناطق مختلف طی ماه های اخیر برای حضور در این رویداد ملی به میزبانی خراسان شمالی سخن گفت   و از آن به عنوان امتیاز برای خراسان شمالی یاد کرد و معتقد است:  چراغ تعزیه با برگزاری سوگواره ها روشن می ماند.

“مجللی “که بیش از ۳ دهه در این عرصه فعالیت می کند و میراث دار این هنر است، به چرایی برگزاری چنین رویدادهایی پرداخت و گفت:
اگر فعالیت هایی از این دست نباشند چراغ تعزیه بیشتر رو به خاموشی می گراید.
او که در عرصه پژوهش نیز فعالیت می کند و تاکنون مقالات متعددی را ارائه و منتشر کرده است، اضافه کرد: بنابراین لازم است علاوه بر این که عامه مردم در برگزاری آیین تعزیه نقش و دستی دارند، دستگاه های دولتی پای کار بیایند و با برگزاری رویدادهایی از این دست به نشر این هنر کمک کنند.
“مجللی” نویسنده مجموعه های شبیه نامه و مجلس نامه غم  که آثارش به عنوان کتاب سال طی سال های اخیر انتخاب شده است، این اقدام را بسیار ارزشمند خواند و بر ضرورت استقبال از چنین رویدادهایی تاکید کرد و افزود: به طور قطع اجرای تعزیه های مختلف و حضور گروه های متعدد سطح تعزیه را بالاتر می برد و به طور حتم در شناسایی ظرفیت های تعزیه و ارتقای تعزیه این خطه اثر گذار است.

او که دستی نیز در داوری رویدادهای آیینی دارد، از تکاپوی تعزیه خوان های مناطق مختلف طی ماه های اخیر برای حضور در این رویداد ملی به میزبانی خراسان شمالی سخن گفت و افزود: این امر در نوع خود یک امتیاز برای خراسان شمالی است و رایحه حسینی در استانی که زیر سایه امام رضا (ع) قرار دارد، به مشام می رسد.
وی سیاست گذاری های انجام گرفته در این رویداد در قالب بهره گیری از چهره های برجسته در امر داوری را در کنار نشست های تخصصی نقطه قوت این رویداد عنوان کرد و گفت: بررسی نقاط قوت و ضعف گروه ها نیز به کامل کردن هنر تعزیه و رفع آسیب های موجود کمک خواهد کرد.
“مجللی” خاطر نشان کرد: این انتظار می رود تا پس از برگزاری چنین رویدادهایی شاهد تحول در اجرای تعزیه باشیم.
این تعزیه خوان که از شیراز در این رویداد حضور پیدا کرده است، خواستار تداوم رویدادهایی از این دست برای تغییر و تحول در این عرصه شد.
وی در مجموعه شبیه نامه بخشی را به تعزیه در استان ها به ویژه خراسان شمالی اختصاص داده است و به معرفی ظرفیت ها پرداخته است،  هنر تعزیه را بهترین ابزار برای تبلیغ و ترویج هنر شیعه بیان و تصریح کرد: فرهنگ دینی با ارتقا مذهب شیعه ارتقا خواهد کرد.

سوگواره ملی عاشورا ؛ سکوی رشد هنر تعزیه

«قاسم مهرنیا» از شاعران و پیشکسوتان شعر آیینی استان و داور نخستین سوگواره ملی عاشورا از ضرورت تشکیل زنجیره ای قوی برای رشد و تعالی تعزیه در خراسان شمالی سخن گفت و برگزاری این رویداد را کلاس درس و سکوی پرشی برای پیشرفت تعزیه خوان ها عنوان کرد.

از فعالان فرهنگی خراسان شمالی و مداح اهل بیت(ع) و شاعر اهل بیت(ع) در آستانه برگزاری این رویداد ملی در خراسان شمالی به پیشینه تعزیه در خراسان شمالی پرداخت و از این که پیش از انقلاب نیز گروه های تعزیه خوان فعال بوده و این خطه تعزیه خوانی در حال حرکت در روز عاشورا به خود دیده است، سخن گفت.
او که داوری چند سوگواره استانی را در کارنامه اش دارد، به ظرفیت های موجود در هنر تعزیه این خطه اشاره کرد و افزود: برخی از تعزیه خوان ها گنجینه ای از نسخ قدیمی و ادوات و لباس را در طول سال ها جمع آوری کردند و در برهه ای نیز برخی از تعزیه خوان های مطرح هم چون میرزای شاهرودی، نسخ تعزیه را از این خطه و از دست بزرگانی هم چون «ناطق بجنوردی» تهیه می کردند.
«مهرنیا» که درتصحیح نسخ و نسخه نویسی هم دستی دارد، معتقد است: این رویداد کلاس درسی و سکویی برای رشد تعزیه خوان های خراسان شمالی و بستری است برای ارتقای هنر تعزیه استان و کشور و از این روی خواستارتداوم این رویداد در این خطه شد.

این فعال فرهنگی و داور نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا،با توجه به حضور کم رنگ تعزیه خوان ها به نسبت بسیاری از تعزیه خوان ها که اجراهای مکرر و متعددی درطول سال دارند، از ضرورت شکل گیری زنجیره ای قوی به لحاظ اجرایی برای تعزیه خوان های خراسان شمالی سخن گفت تا با برگزاری جلسات ماهانه ، شاهد رشد و تعالی این هنر در این خطه باشیم.

«مهرنیا» انتقال این هنر به نسل جوان را یکی از کاستی ها و ضعف های این هنر در خراسان شمالی برشمرد و گفت تعزیه خوان گذشته از صدای خوب و ادای درست اشعارو ابیات نیاز به تحرک دارند و به واسطه این که بیشتر فعالان این عرصه هستند و به لحاظ فیزیکی از عهده حرکات برنمی ایند، لازم است تا نسل جدیدی وارد این عرصه شود، تا این میرات نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شود.

وی اظهار کرد: با تداوم این رویداد و توجه مسئولان امر و بها دادن به این هنر و کمک های مالی تعزیه ساماندهی شود.

 سوگواره هدفمند نسخه برون رفت تعزیه از آسیب

« داوود فتحعلی بیگی» داور این رویداد ملی در آستانه برگزاری این سوگواره در خصوص نقش سوگواره ها در ارتقای این هنر و شناسایی ظرفیت های نوظهور در این عرصه سخن گفت و در پاسخ به این پرسش که سوگواره ها تا چه اندازه می توانند تلنگری باشد برای ورود مسئولان و ایجاد بسترهای حمایتی از فعالان این عرصه در ابعاد مختلفی هم چون آموزش و رفع آسیب های موجود،اظهارداشت: لازمه تحقق این مهم، ورود سازمانی است که چتر حمایتی خود را زیر نظر عده ای کارشناس و خبره بگشاید.

وی که به دلیل فعالیت هایی که در عرصه نمایش های سنتی و آیینی به ویژه تعزیه داشته به آقای نمایش های ایرانی لقب گرفته است، نقش سوگواره ها را در حفظ ویژگی مردمی بودن این هنر بسیار مهم برشمرد و تحقق آن را منوط به برگزاری سوگواره در قالب تبیین اهداف معین و تحت نظر کارشناسان خبره دانست.

این هنرمند برجسته از این که صرف برگزاری سوگواره در کاهش آسیب های موجود در تعزیه موثر نیست، سخن گفت و اضافه کرد: در صورت هدفمند عمل کردن گردانندگان سوگواره و با ارزیابی درست از گروه های شرکت کننده، در کنار غربالگری درست و اصولی، سبب می شود تا با ورود گروه های حرفه ای، شاهد کاهش آسیب ها در هنر تعزیه باشیم و این هنر رنگ حرفه ای به خود بگیرد.

«فتحعلی بیگی» داور بخش تعزیه نخستین سوگواره ملی عاشورا، با بیان این که بخش های مربوط به پژوهش و آموزش در مفهوم عام کلمه نیازمند متولی است، اضافه کرد: هر چند گروه های تعزیه در اغلب موارد و در گروه خود آموزش هایی در قالب جلسات هفتگی و یا هیئت های تعزیه دارند، اما برگزاری جلسات هفتگی یکی از مهم ترین عواملی است که به ماندگاری این هنر و مداومت در تمرین و تجربه کمک می کند.

وی در خصوص گنجاندن هنر تعزیه در سبد فرهنگی خانواده از بستر سوگواره گفت: این مقوله به نوع برنامه ریزی متولیان فرهنگی برمی گردد و نیاز است تا فضایی را اجرای هفتگی اختصاص دهند و از سوی دیگر اگر سوگواره ها هدفمند برگزار و از آنها حمایت شود و در کنار آن هنرمندانی گروه سازی کرده و ارائه اثر دهند به طور قطع تاثیر گذار است و سبب می شود تا در طول سال شاهد اجرای تعزیه باشیم و علاقه مندان نیز آن را در سبد فرهنگی خود قرار دهند.

«فتحعلی بیگی» در بخش دیگری از سخنانش صرف برگزاری سوگواره ها را در کاهش آسیب های موجود در تعزیه موثر ندانست و افزود: این امر با هدفمند عمل کردن گردانندگان سوگواره و با ارزیابی درست از گروه های شرکت کننده، غربالگری درست و اصولی و ورود گروه های حرفه ای محقق می شود.

وی به فراهم بودن بستر های آموزشی در مراکز هنری و دانشگاه ها در مقوله تئاتر اشاره و تاکید کرد: ضعف آموزش در تعزیه به نبود متولی برمی گردد، بنابراین تعزیه باید بانی وحامی داشته باشد و حداقل آموزش ها در قالب صوتی ارائه و روش خواندن درست واصولی به علاقه مندان و فعالان این عرصه ارائه شود.

فعال هنرهای نمایشی آیینی، سنتی در ایران خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه موقوفه های بسیاری در رابطه با تعزیه دارد و با ورود اوقاف به عنوان سرمایه گذار و چاپ تعدادی از مجالس عاشورایی زیر نظر کارشناس زبده می توان گامهایی در راستای ارتقاء این هنر و رفع آسیب ها برداشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش، یکی از آسیب های موجود در هنر تعزیه را عوامزدگی عنوان و نسبت به خوانش اشعار عوامانه از سوی هنرمندان تعزیه اظهار تاسف کرد و گفت: امروز تعزیه دچار یک سطحی نگری شده و بسیاری ازتعزیه خوانها تحلیلی از واقعیت و شخصیت و رویداد ندارند و هرآنچه به دستشان رسیده می خوانند و اجرا می کردند و از این روی نیازمند متولی است.

این هنرمند که کارنامه پرباری در عرصه هنرهای نمایشی، سینما و تلویزیون دارد، با اشاره به این که انجمن تعزیه ایرانیان، سازمان مردم نهادی است که به همت تعزیه خوان ها تشکیل شد و به واسطه این که هیچ گونه حمایت مالی از انجمن نشد اهداف موجود در اساسنامه انجمن محقق نشد، از این روی نمی تواند حمایتی از گروههای تعزیه داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه بر خلاف ادعا خیلی از متولیان به تعزیه تعلق خاطری ندارند و اگر حمایت مردم نبود این هنر به فراموشی سپرده می شد.

تحقق اعتلای هنر تعزیه در خراسان شمالی

«احمد توکلی راد» که ۱۸ سال در عرصه تعزیه فعالیت می کند و موافق خوانی و مخالف خوانی را در کارنامه هنری خود دارد،عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) را انگیزه  اصلی حضورش در این رویداد عنوان کرد این هنرمند  که در قالب مخالف خوان و با تعزیه «زره پوشی حارث»  در نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا حضور پیدا می کند، به دستاوردهای این رویداد هنری در استان پرداخت و گفت:  این رویداد در شناسایی و معرفی ظرفیت های هنری تعزیه بسیار اثرگذار   و بستری مناسب برای شکوفایی استعدادهاست.

وی  لازمه اعتلای هنرمندان تعزیه را تداوم این سوگواره و کارگاههای آموزشی در استان در سال های  آینده برشمرد و از ضرورت حمایت برگزار کنندگان این رویداد برای حضوری مقتدرانه و حرفه ای شرکت کنندگان سخن گفت.

توکلی راد ضمن انتقاد از نبود بسترهای حمایتی  از سوی دستگاه‌های متولی لازمه حضور هنرمندان در این رویداد را حمایت متولیان به منظور آماده سازی افراد برای اجرای تعزیه عنوان کرد.

تکخوان مخالف شرکت کننده در این رویداد از ضرورت بسترهای آموزشی در قبل و حین رویداد سخن گفت و خواستار نگاه ویژه انجمن تعزیه در این خصوص به طور مداوم شد تا تعزیه خوان ها درست و اصولی و حرفه ای وارد عرصه شوند. وی همچنین اظهار امیدواری کرد: برگزاری این رویداد زمینه را برای حمایت از انجمن تعزیه استان و تزریق اعتبار به منظور  ساماندهی  هنر تعزیه و هنرمندان این عرصه فراهم کند.

وی همچنین از مهجور ماندن هنر تعزیه در استان سخن گفت و اظهار  تأسف کرد از این که تعزیه خوان ها از داشتن مکانی مخصوص برای اجرای تعزیه و امکانات اولیه برای اجرای تعزیه محرومند.

سوگواره ملی عاشورا عامل ارتقاء فرهنگ دینی جامعه

« ابراهیم جعفری» که ۶۱سال از فعالیتش در  عرصه هنر تعزیه می گذرد و تجربه حضور سوگواره های مختلف را در کارنامه هنری خود دارد، عشق به تعزیه را انگیزه اصلی حضورش در این رویداد هنری برشمرد تا میراث خانوادگی اش را حفظ و به نسل آینده منتقل کند.

وی همچنین از تعزیه به عنوان مهم ترین عامل ترویج فرهنگ عاشورایی یاد کرد و ارتقا سطح فرهنگ دینی جامعه و بازیابی هویت دینی از طریق هنر تعزیه و در دل رویدادهایی از این دست امکان پذیر است.

پیشکسوت تعزیه در خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش به بی مهری های صورت گرفته نسبت به هنر تعزیه و بی توجهی به این هنر پرداخت و از دست دادن پیشکسوتان این عرصه و از بین رفتن نسخ ها را بخشی از بی مهری ها برشمرد.

«جعفری»  ورود برخی از دستگاه ها را به این حوزه اثرگذار ندانست و بر مردمی بودن این هنر و اجرای تعزیه در دل  فضای باز به عنوان ویژگی مهم مردمی بودن این هنر تاکید کرد.

وی برخلاف دیگر تعزیه خوان ها که آموزش را لازمه ارتقاء این هنر عنوان می کنند،  آموزش در این حوزه را چندان قبول ندارد و بر این باور است: تعزیه باید نسل به نسل و سینه به سینه منتقل  شود.

انتقال تجربیات، دستاورد رویداد ملی عاشورا

«شاه حسینی» که بیش از ۳۰ سال است در این عرصه فعالیت می کند و حضور پررنگی در رویدادهای هنری داشته است، زنده نگه داشتن هنر تعزیه را از اهداف حضورش عنوان کرد.

این تعزیه خوان  اراکی از نقش سوگواره ها در رونق تعزیه و کم رنگ شدن آسیب ها سخن گفت و با توجه میزان اثرگذاری این هنر و عجین شدن با گوشت و پوست مردم، تصریح کرد: تعزیه نیازمند نگاه ویژ مسئولان است. وی که با« مجلس حمزه سید الشهدا» در این رویداد ملی حضور پیدا می کند،  از تعزیه به عنوان پرمخاطب ترین هنرها نام برد و برگزاری سوگواره های ملی را در حفظ ویژگی مردمی بودن این هنر بسیار مهم خواند.

این هنرمند که از اراک در این رویداد به رقابت می پردازد، بزرگ ترین دستاورد این رویداد برای فعالان این حوزه را کسب تجربه و تبادل، ارتباط با هنرمندان و پی بردن به نقاط ضعف و قوت آثار  اجرا شده ذکر کرد و خواستار نگاه ویژه متولیان به هنر تعزیه شد.

نخستین سوگواره ملی عاشورا به میزبانی خراسان شمالی از امروز آغاز و تا نوزدهم ماه جاری در بخش های تعزیه، عکس عاشورا، طراحی لباس، پرچم و کتیبه و با اجرا و رقابت ۷ اثر تعزیه در بخش انفرادی، و ۱۴ اثر در بخش گروهی در تماشاخانه شمس و ترنج میزبان علاقه مندان است.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=5173

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰