تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
10
دکتر محمد حسین ناصر بخت پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر

شبیه خوانی شناخته ترین نمایش سنتی ایران در جهان

  • کد خبر : 4768
  • 23 مرداد 1402 - 9:55
شبیه خوانی شناخته ترین نمایش سنتی ایران در جهان
پارتیان امروز- دکتر محمد حسین ناصر بخت پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنردر گفتگو با دبیرخانه سوگواره ملی هنری عاشورایی گفت: شبیه خوانی شناخته ترین نمایش سنتی ایران در جهان است و از قرن دوازدهم خورشیدی تاکنون بارها از سوی مستشرقین به آن اشاره شده است و علیرغم تلاش هایی که به ویژه در نیم قرن اخیر برای گردآوری اسناد، مطالعه و حتی ثبت جهانی آن به عنوان میراث ناملموس ایرانیان صورت پذیرفته، همچنان نیازمند معرفی بهتر و بیشتر است.

به گزارش پارتیان امروز؛ دکتر محمد حسین ناصر بخت پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنردر گفتگو با دبیرخانه سوگواره ملی هنری عاشورایی گفت: شبیه خوانی شناخته ترین نمایش سنتی ایران در جهان است و از قرن دوازدهم خورشیدی تاکنون بارها از سوی مستشرقین به آن اشاره شده است و علیرغم تلاش هایی که به ویژه در نیم قرن اخیر برای گردآوری اسناد، مطالعه و حتی ثبت جهانی آن به عنوان میراث ناملموس ایرانیان صورت پذیرفته، همچنان نیازمند معرفی بهتر و بیشتر است.

مشروح گفتگوی با دکتر محمد حسین ناصر بخت پژوهشگر وعضو هیئت علمی دانشگاه هنر در خصوص سوگواره ملی هنر عاشورا

ویژگی مهم نمایش تعزیه به عنوان یک نمایش ایرانی رو در چه چیزی می بینید؟

تعزیه یا شبیه خوانی نمایشی آئینی، روایی، منظوم و موسیقایی است که از دل عزاداری های شیعیان ایرانی، با الگو گرفتن از آیین های باستانی ایشان، پدید آمد و حول محور واقعه ی عاشورا شکل گرفت. این نمایش که ضمنا تنها نمایش سنتی دارای متن مکتوب در ایران زمین است چون بسیاری از نمایش های سنتی و آئینی قاره کهن آسیا در متن و اجرا متکی بر قراردادهاست و از نمادها و نشانه ها بهره می جوید.

آیا هنر تعزیه به عنوان نمایش ایرانی که الهام بخش بزرگان نمایش دنیا بوده به شایستگی در سطح بین المللی معرفی گردیده است؟

شبیه خوانی با اینکه شناخته شده ترین نمایش سنتی ایرانی در جهان است و از قرن دوازدهم خورشیدی تاکنون بارها از سوی مستشرقین به آن اشاره شده است و علیرغم تلاش هایی که به ویژه در نیم قرن اخیر برای گردآوری اسناد، مطالعه و حتی ثبت جهانی آن به عنوان میراث ناملموس ایرانیان صورت پذیرفته، همچنان نیازمند معرفی بهتر و بیشتر است ونسبت به همگنان آسیایی واروپایی اش ناشناخته به نظر می رسد. شاید به این دلیل که تاکنون نیز تلاش های انجام شده برای معرفی اش محدود به کوششهای فردی علاقمندانش در عرصه پژوهش های نمایشی است و دارای بنیاد، پژوهشکده، آرشیو اسناد و …. نیست

نقش آموزش در اعتلای این نمایش اصیل ایرانی و پرورش نسل جوان را چگونه ارزیابی می کنید؟و آیا مقوله آموزش در سطح کشور امیدوار کننده است؟

آموزش سنتی شبیه خوانی سینه به سینه و به روش استاد وشاگردی صورت می پذیرفته است واکنون نیز تا حدی می توان گفت همین روش ادامه دارد با این تفاوت که استادان مجرب تقریبا ازمیان ما رفته اند و تقلید از نوارهای تصویری و صوتی برخی از اجراهای ایشان مبنای تقلید نوجویام قرار می گیرند. اسنادی که مربوط به دوران نزول تعزیه اند ونه دوران اوج آن در تکیه دولت . برای تصحیح این روند نیاز به تشکیل آموزشگاهی ذیل بنیاد و پژوهشکده شبیه خوانی وبا مشارکت پژوهشگران و اندک شبیه خوانان استادی است، که هنوز یافت می شوند. کاری که هندی ها، ژاپنی ها، چینی ها، اندونزیایی ها، کره ای ها و… پیش از این برای نمایش های سنتی خود انجام داده اند

تعزیه چگونه می تواند به عنوان اثری هنری در سبد فرهنگی هنری خانواده ها جایگاه خود رو داشته باشد؟

تنها با نمونه سازی مناسب و سپس احیای این نمایش تحت نظر کارشناسان ماهر، باتوجه به نیازهای انسان معاصر ، است که می توان تولیدی قابل عرضه فراهم آورد. ۵. برپایی بنیاد و پژوهشکده شبیه خوانی طبق مصوبه سازمان یونسکو درهنگام ثبت این پدیده هنری به عنوان میراث ناملموس ایرانیان، که در پرونده ثبت لحاظ شده بود .

مهمترین دغدغه شما در خصوص هنر تعزیه چیست؟

برپایی بنیاد و پژوهشکده شبیه خوانی طبق مصوبه سازمان یونسکو درهنگام ثبت این پدیده هنری به عنوان میراث ناملموس ایرانیان، که در پرونده ثبت لحاظ شده بود .

 

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=4768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰