تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
2

کاهش ۲۴ درصدی دریافت نزولات جوی در خراسان شمالی/ افزایش ۳ درجه ای دما و هشدار به مسئولان استان / درگیری ۹۹ درصد استان با پدیده خشکسالی

  • کد خبر : 4289
  • 19 خرداد 1402 - 16:21
کاهش ۲۴ درصدی دریافت نزولات جوی در خراسان شمالی/ افزایش ۳ درجه ای دما و هشدار به مسئولان استان / درگیری ۹۹ درصد استان با پدیده خشکسالی
پارتیان امروز- مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از کاهش 24 درصدی دریافت نزولات جوی در استان خبر داد.

به گزارش پارتیان امروز ، مهندس مجید بیجندی در جمع اصحاب رسانه استان گفت: از ۱۷ خردا سال گذشته تا ۱۷ خرداد سال جاری ۱۰ درصد کاهش دریافت نزولات جوی و نسبت به آمار بلند مدت نیز۲۴ درصد کاهش دریافت نزولات جوی را در استان شاهد بوده ایم.

وی در حوزه افزایش دما نیز افزود: در حوزه افزایش دما خراسان شمالی نسبت به سال گذشته حدود یک و سه دهم درجه سیلسیوس افزایش دما و نسبت به بلند مدت و هم نسبت به سال گذشته در بهار امسال حدود یک درجه افزایش دما را داشته است.

کاهش ۴ درصدی نزولات آبی در استان

بیجندی با اشاره به اینکه سال گذشته کم بارش ترین سال در ۵۰ سال گذشته بوده است گفت: خراسان شمالی در حوزه بارش در طی سال آبی جاری نسبت به سال گذشته  ۴ درصد کاهش دریافت نزولات آبی و نسبت به بلند مدت ۲۹ درصد کاهش دریافت نزولات آبی را داشته است.

وی بیان داشت اگر بخواهیم بارش آبی استان را با کشور مقایسه نماییم در یکسال آبی حدود ۲۵۱ میلی متر باید بارش آبی را در استان دریافت نماییم در صورتی که این دریافت بارش آبی در کشور ۲۳۷ میلی مترمی باشد و ما از میانگین کشوری در نقطه بالاتری قرار داریم.

مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی تصریح کرد: استان ما تا به امروز حدود ۶۵ درصد بارش آبی را دریافت نموده است در صورتی که در کل کشور۷۴درصد بارش ها را شاهد بوده ایم که با توجه به این موارد ما نسبت به کشور ۹ درصد عقب تر هستیم.

بیجندی در حوزه بارش و دما نیز بیان داشت: از لحاظ دریافت بارش استان خراسان شمالی، استان ۱۹ کشوری است و به طور کلی خراسان شمالی هم در حوزه بارش و هم در حوزه دما رتبه ۲۱ کشوری و در دهک پایین کشوری قرار دارد.

وی در حوزه خشکسالی نیزافزود: در بازه یکساله و بازه ده ساله تا پایان اردیبهشت سال جاری ۹۹ درصد نقاط استان درگیر خشکسالی بوده است.

هشدار مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی در خصوص افزایش دما

مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی با توجه به اینکه خراسان شمالی جزو استان هایی است که دارای تابستان های سرد می باشد گفت: انتظار نداریم در طی تابستان امسال بارش ویژه ای داشته بایم و پیش بینی بارش ۱۰ درجه کمتر از نرمال را داریم وبا توجه به کاهش بارش ها، نگرانی انتظار افزایش ۳ درجه ای دما در تابستان سال جاری را داریم که با توجه به وضعیت کم بارشی و مشکل تامین منابع انرژی هشداری است که مسئولان استانی  تمهیدات لازم را برای تامین برق و آب شرب استان در نظر داشته باشند.

بیجندی از کسب رتبه یک کشوری اداره کل هواشناسی خراسان شمالی در حوزه فنی ، برداشت داده و حوزه پایشی در مقایسه با استان های بزگ کشور خبر داد.

وی با گلایه از اینکه تا کنون درطی چندین سفر مسئولین عالی رتبه کشوری به استان حتی یک ریال هم به اداره کل هواشناسی تخصیص پیدا نکرده است از تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات سفر رئیس هواشناسی کشور به این اداره کل خبر داد و افزود: در سفر خانم تاج بخش به استان مبلغ ۶۸ میلیارد تومان به این اداره کل تخصیص پیدا کرد.

وی با گلایه از اینکه تا کنون درطی چندین سفر مسئولین عالی رتبه کشوری به استان حتی یک ریال هم به اداره کل هواشناسی تخصیص پیدا نکرده است از تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات سفر رئیس سازمان هواشناسی کشور به این اداره کل خبر داد و افزود: در سفر خانم تاج بخش به استان مبلغ ۶۸ میلیارد تومان به این اداره کل تخصیص پیدا کرد.

سامانه تلفنی سه  رقمی ۱۳۴ با ظرفیت پاسخگویی همزمان ۳۰ کاربر آماده پاسخگویی در خصوص شرایط جوی و هواشناسی به مردم استان می باشد.

 

 

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=4289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰