تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
5

کتاب «مصاحبه با شعرشاعران» اثری منحصربه فرد

  • کد خبر : 1747
  • 27 خرداد 1401 - 0:28
کتاب «مصاحبه با شعرشاعران» اثری منحصربه فرد
پارتیان امروز- دهمین کتاب بازنشسته بجنوردی سیّداحسان سیّدی زاده طی یک سال گذشته با نام «مصاحبه با شعرشاعران»روانه بازارنشرشد.گفت وگویی داشتیم با صاحب این اثرکه می خوانید

به گزارش پارتیان امروز ، دهمین کتاب بازنشسته بجنوردی سیّداحسان سیّدی زاده طی یک سال گذشته با نام «مصاحبه با شعرشاعران»روانه بازارنشرشد.گفت وگویی داشتیم با صاحب این اثرکه می خوانید:

بعضی ها معتقدند این کتاب ویژگی منحصربه فردی دارد این انحصاری بودن درچیست ؟

چندسالی خبرنگار و مسئول تحریریه روزنامه خراسان شمالی بودم و یکی ازعلاقه هایم دراین حرفه ، مصاحبه با افراد درشغل ها وهنرهای مختلف بخصوص ، شاعران بود . از سویی چون در زمان دانشجویی ام می توانستیم علاوه بر رشته اصلی دررشته دیگری تحصیل کنیم رشته ادبیات ، انتخاب دومم بود. علاقه ام به ادبیات وتجربه ای که درروزنامه نگاری پیدا کرده بودم باعث شد به جای مصاحبه با شاعر، در دیوان اشعارشان به دنبال پاسخ سئوالاتم بگردم.

کارمشکلی بود؟

به مصداق این مصرع شعری «که عشق اول نمود آسان و بعد افتاد مشکل ها» متوجه شدم نه تنها ابتدای کاربلکه تا انتها به این باید اذعان می کردم که «عشق ازاول سرکش وخونی بود».

بیشتر دراین مورد توضیح دهید

در یک گفت وگوی معمولی سئوالاتی پرسیده می شود مصاحبه شونده پاسخ می دهد ولی دراین نوع مصاحبه ، باید مانند همه گفت وگوها سئوالاتی را قبلِ مصاحبه آماده می کردم وکارسختی شروع می شد که باید درلابلای ابیات به دنبال پاسخ می رفتم. گاهی ممکن بود کتابی را چندین باربرای یافتن جواب مطالعه کنم.

نمی شد همین سئوالات را برای شعرا می فرستادید آنها به شعرجواب می دادند؟

به دو دلیل وعلت این کار را نکردم اول اینکه خواستم کاری منحصربه فرد در استان انجام دهم وعلت دوم این بود که بسیاری ازاین عزیزان درقید حیات نبودند.

ازاشعارچندشاعرمصاحبه گرفته شده ؟آیا همه بجنوردی هستند؟

کتاب هایی که از آنها استفاده کردم حدود بیست جلده، اگرچه بیشترآنها بجنوردیند ولی با شعرشاعران بوشهر، شیروان و… هم مصاحبه انجام شده است.

شاعران قبل ازاینکه مصاحبه با اشعارشان چه درروزنامه چه درکتاب چاپ شود آنها را خوانده بودند؟

شاید زیبایی کار درهمین بود که هیچکدام قبل ازچاپ کتاب وحتی بعضی ازآنها هنوزهم مصاحبه ها را نخوانده اند.البته چون این مصاحبه ها در وبلاگ بجنورد۱۴۰۰ قرارمی گرفت یکی دو نفردراین فضای مجازی خوانده بودند.

بعد چاپ در روزنامه خراسان شمال وهفته نامه سیاحت شرق مصاحبه را خواندند ، اتفاق خاصی هم رخ داد؟

تشکربعضی ازدوستان که به قول معروف «ازته دل وصمیمانه»بود برایم جذابیت داشت .عزیزی هم دوجلد کتاب شعرازتهران برایم فرستاده بودند که با اشعار این کتاب هم مصاحبه کنید.

چرا این کتاب را تقدیم به اعضای انجمن ادبی عارف بجنورد کرده اید؟

سی سال دبیرومسئول انجمن ادبی عارف بجنوردی بودم که عمرکمی نیست . انجمن درطی این سال ها بیش از صد عضو داشته وازسویی بی حاشیه ترین انجمن بوده و درخدمت عزیزانی بودم که ارادت خاصی به همگی آنها داشته و دارم وخواهم داشت بنابراین پیشکش کردن خدمت آنها ، اندک کاری ست که توانستم انجام دهم .

این کتاب را تقدیم به یک پزشک نیز شده دلیل این کار را هم بیان می کنید؟

دکتر رحیم بهدار که روزگاری شاگردم بودند امروز علاوه بر متخصص بودن در جراحی آرتروز (شهردالاس آمریکا)،آراسته به چندین هنر ازجمله شاعری، تذهیب ونگارگری ، موسیقی (نوازنده وخواننده)، خوشنویسی و…می باشند که امروزه الگوی من هستند و جای آن داشت که به حضور این بزرگوار نیز تقدیم شود.

ناشر کتاب ، همان ناشرکتاب های قبلی شماست ؟ بازتابی هم ازکتاب بعد از فروش دریافت کرده اید؟

ناشر، انتشارات زبان علم در بجنورد به مدیریت جناب آقای خسروی خواجه ها می باشند که صبوری وراهنمایی های ارزنده شان را پاس می دارم .درمورد بازتاب باید بگویم زمانی که در وبلاگ قرارداده بودم وگاهی درمراسم خاص ادبی ، می خواندم ، موردتوجه علاقه مندان به شعر وروزنامه نگاری قرار می گرفت و تشویق می کردند ولی هنوز با توجه به اینکه یک هفته ای نیست برای فروش عرضه شده ، بازتابی دریافت نکرده ام.

گویا شما به ناشردرتیرماه قبل قول داده بودید که ماهی یک کتاب برای چاپ ارائه کنید به قول تان وفادارمانده اید؟چه کتاب هایی را درماه های باقی مانده منتشرخواهید کرد؟

خوشبختانه به قولم وفا کرده ام دو کتاب دیگر مراحل پایانی نگارش خود را پشت سر می گذرانند یکی «خاطرات من ودخترانم» و دیگری «گذرعمر در دورهمی ۴۴».

توضیح مختصری درمورد این دوکتاب هم بفرمائید

خاطرات من و دخترانم یادداشت هایم از بدو تولد آنهاست تا زمانی که دیپلم گرفته اند.تلخی ها و شیرینی های زندگی شان را هر روز ثبت کرده ام «سوتی»دادن ها ،«موفقیت ها»، «طنزپردازی ها»و…آنها درلابلای مطالب وجود دارد تا نقاشی هایی که درسنین مختلف کشیده اند. اولین میوه را کی و کجا خورده اند؟و…

در مورد کتاب دوم ، حدود ۶۰ دانش آموزبودیم که سال ۱۳۵۲ ازدانشسرای مقدماتی قوچان فارغ التحصیل شدیم و بعد از ۴۴ سال دورهم جمع شدیم که اتفاقات جالبی دراین دیدار داشتیم که بهانه ای شد تا کتاب«گذرعمردر دورهمی ۴۴ »برای چاپ آماده شود.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=1747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰