تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
5
مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی:

۱۸۳ هزار هکتار از مساحت خراسان شمالی را کویر تشکیل می دهد/کاهش آمار حریق منابع طبیعی در خراسان شمالی

  • کد خبر : 4323
  • 26 خرداد 1402 - 13:29
۱۸۳ هزار هکتار از مساحت خراسان شمالی را کویر تشکیل می دهد/کاهش آمار حریق  منابع طبیعی در خراسان شمالی
پارتیان امروز -مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۳۲ میلیون هکتار از مساحت کشور را کویر تشکیل و مساحت کویری استان را 183 هزار هکتار  اعلام نمود.

به گزارش پارتیان امروز ، علی اسدی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی بیابان زایی برگزار شده بود گفت: روز جهانی بیابان زایی امسال با شعار حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین نام گذاری شده است و این نشان از نقش پر رنگ بانوان در حفظ محیط منابع طبیعی می باشد.

مهندس اسدی با بیان اینکه ۳۲ میلیون هکتار از مساحت کشور را کویر تشکیل می دهد مساحت کویری استان را ۱۸۳ هزار هکتار  اعلام و افزود: خراسان شمالی در نوک مثلث کویری کشوری قرار دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی مجموع مساحت بیابان های استان را ۱۸۳ هزار و ۳۳۶ هکتار عنوان که  شهرستان جاجرم  با ۱۱۲ هزار و پانصد  هکتار ، شهرستان اسفراین با ۳۹ هزار هکتار و شهرستان گرمه با ۳۱ هزار هکتار  بیابان های استان را  تشکیل می دهند.

وی  از اجرای ۱۲ طرح مطالعاتی از ابتدای سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۱ در استان خبر  داد و گفت:  از ابتدای سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۱ تعداد ۱۲ طرح مطالعاتی در مساحت حدود بیش از ۱۷۵ هزار هکتار از بیابان های استان توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهیه گردیده است.

اسدی اضافه کرد:یک چهارم از مساحت بیابانهای استان معادل ۲۵ هکتار در طرح مطالعاتی عملیاتی گردیده و الباقی نیز با تخصیص اعتباری بالغ بر ۳۱۰ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.

اسدی کاشت نهال را یکی از راههای کاهش بیابان های استان دانست و افزود:  از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۴۰۰ هفت هزار ۹۵۵ هکتار از منابع طبیعی استان نهالکاری و در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۳۸۰ هکتار از منابع طبیعی استان توسط اداره کل منابع طبیعی نهالکاری شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای جلوگیری از مهاجرت مناطق کویری به شهرها و جلوگیری از حاشیه نشینی نیز گفت: برای جلوگیری از مهاجرت مناطق کویری به شهرها طرح مدیریت مشارکت منابع طبیعی و توسعه روستایی در ۳ شهرستان استان اجرایی گردیده است.

وی شهرستان اسفراین با مساحت ۱۱۶ هزار هکتار  و تعداد ۲۸ روستا با جمعیت ۶۲۰۰ نفر شهرستان گرمه با مساحت ۸۰ هزار هکتار و ۱۵ روستا با جمعیت ۵ هزار نفر و شهرستان جاجرم با مساحت ۷۰ هزار هکتار با ۱۳ روستا و جمعیت ۷ هزار و ۳۴۰ نفر را از جمله اقدامات برای جلوگیری از مهاجرت جمعیت کویری به شهرهای استان بیان نمود.

اسدی گفت: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در حدود ۳۲ هزار هکتار از منابع طبیعی  در این استان در قالب طرح ملی تولید و کاشت یک میلیارد درخت طی فعالیت چهارساله هدفگذاری و به عرصه های فضای سبز استان افزوده می شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت های صنعتی موظف هستند ۲۰ درصد از فضاهای خود را به فضای سبز تخصیص دهند از تولید و کاشت ۴ میلیون اصله نهال توسط کارخانه آلومینای جاجرم طی ۴ سال خبر داد.

کاهش آمار حریق  منابع طبیعی در استان

اسدی از کاهش آمار حریق در استان نسبت به سال ۹۸ خبر داد و گفت: در سال۱۳۹۸ تعداد ۳۸ حریق در مساحت ۱۳۹ هزار هکتار از منابع طبیعی استان صورت گرفت که در سال ۱۴۰۱ این آمار به ۱۲ مورد در مساحت ۸ هزار هکتار کاهش یافته است.

سامانه تلفنی ۱۵۰۴ به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات در مورد منابع طبیعی و آبخیز داری می باشد.

 

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=4323

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰