تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
10
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی:

۹۰ درصد استان خراسان شمالی خشک و نیمه خشک است/ ۳۲ درصد شبکه توزیع آب استان نیاز به اصلاح دارد

  • کد خبر : 2203
  • 19 مرداد 1401 - 19:04
۹۰ درصد استان خراسان شمالی خشک و نیمه خشک است/ ۳۲ درصد شبکه توزیع آب استان نیاز به اصلاح دارد
پارتیان امروز- رضا نعیمی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز با اصحاب رسانه استان برگزار شد خدمات شرکت آب و فاضلاب را در سه بخش استحصال، انتقال  و تصفیه و توزیع آب نام برد.

به گزارش پارتیان امروز، رضا نعیمی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز با اصحاب رسانه استان برگزار شد گفت:خدمات شرکت آب و فاضلاب در سه بخش استحصال، انتقال  و تصفیه و توزیع آب می باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: بیشترین و مهم ترین بخش شرکت آب و فاضلاب مربوط به استحصال و تامین آب است.

وی تامین آب در استان خراسان شمالی را با توجه به اینکه ۹۰ درصد این استان خشک و نیمه خشک  و بخش اعظم آن را کوهستانی تشکیل می دهد تامین آب استان را از سه منبع سفره های زیر زمینی ، سازند ه های سخت و یا از آب های سطحی با ایجاد سد بیان نمود.

نعیمی اظهار داشت هفت هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در استان وجود دارد که  ۳۲ درصد این شبکه فرسوده و نیاز به تعویض و یا اصلاح دارد و با اشاره به اینکه دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه آبی استان نیاز به اصلاح و تعویض دارد و بر اساس هزینه های برآورد شده که هزینه اصلاح هر کیلومتر شبکه یک میلیارد تومان می باشد برای اصلاح دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر در مجموع دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: در سال در سال ۹۹، تعداد ۲۳۸ روستای دارای تنش آبی در استان شناسایی که مشکل و تنش آبی ۵۰ روستا از ۲۳۸ روستا در سال گذشته حل شده است.

رضا نعیمی از انعقاد قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام سپاه برای آب رسانی به ۱۰۷ روستای استان در سال جاری خبر داد و گفت: برای آب رسانی به ۱۰۷ روستای استان در قالب ۴ مجتمع پیش بینی شده شامل مجتمع شیرین دره از محل آب سد، مجتمع کهنه جلگه در مانه و سملقان با آبرسانی ۱۳ روستا ، مجتمع پرسه سو در جرگلان، مجتمع  مرز شیروان با ۲۹ روستا با قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام قرارداد منعقد گردیده است.

وی از انعقاد قرارد آب رسانی به ۳۴ روستای استان با خیرین استانی خبر داد و گفت: ۳۴ روستای استان توسط خیرین در سال جاری آب رسانی خواهد شد.

نعیمی در خصوص بو و طعم نامناسب آب بجنورد نیز گفت: با توجه به اینکه بیشترین آب بجنورد از محل سد تامین می شود با توجه به کاهش آب سد ها بو و طعم آب نیز تغییر می کند و این تغییر هم هر چه به فصل گرم سال (شهریور) نزدیک شویم بیشتر خواهد شد.

وی نیاز آب استان در هر سال را ۸۳ میلیون و پانصد متر مکعب اعلام و افزود: ۷۸ درصد این نیاز توسط قنوات و چاه های عمیق و ۲۲ درصد نیز از طریق استحصال از سدهای استان تامین می شود.

نعیمی در خصوص سهم استان خراسان شمالی از آب دریای عمان نیز گفت: تاکنون استان خراسان شمالی در لیست استان های بهر ه بردار از آب دریای عمان قرار نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به جایگزینی پساب به عنوان آب مورد استفاده در صنعت پتروشیمی خراسان شمالی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان خراسان شمالی این موضوع در دستور کار قرار گرفته ولی پتروشیمی بر توجیه اقتصادی داشتن رقم پیشنهادی برای جایگزینی پساب با آب شرب تاکید دارد.

وی بیان داشت: وزارت نیرو برای موضوع پساب به صورت کلی فراخوان سراسری صادر می کند اما در بجنورد با حضور وزیر نیرو قیمت پیشنهادی اعلام شده است.

مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب استان ادامه داد: هم اکنون پتروشیمی پیگیر این است که بتواند با قیمت پایین تری این امر را انجام دهند که تا این لحظه ابلاغ جدیدی از سمت وزارت نیرو به دست ما نرسیده است و مسئولان استانی تاکید دارند که کار اجرایی شود و نباید معطل قیمت گذاری شود.

نعیمی گفت: در خراسان شمالی طی سال  ۱۱ میلیون مترمکعب پساب تولید می شود که هفت میلیون مترمکعب سهم بجنورد است که پتروشیمی به ۵.۵ میلیون مترمکعب آن نیاز دارد، که در حال حاضر بخش کوچکی توسط شهرداری استفاده و مابقی بعد از استاندارد سازی آب های سطحی در رودخانه رهاسازی می شود.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=2203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰