تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
10
در گفتگو با دکتر حسن روشان نویسنده و پژوهشگر بجنوردی

کتاب سر چشمه و مصدر دانایی

  • کد خبر : 143
  • 03 اردیبهشت 1400 - 22:48
کتاب سر چشمه و مصدر دانایی
دکتر روشان در گفت گو با خبرنگار پارتیان امروز گفت: کتاب یکی از عناصری است که همیشه باید در زندگی ما باشد و کتاب مصدر و سرچشمه دانایی است.

به گزارش خبرگزاری پارتیان ، روز جهانی کتاب و حق مولف، یک رویداد سالانه‌ی پیش بینی شده توسط یونسکو است که در ۲۳ام آوریل هر سال به منظور ترویج خواندن و احترام به حق مولف برگزار می‌شود. در بریتانیا این روز در اولین دوشنبه ماه مارس برگزار می‌گردد. روز جهانی کتاب و حق مولف اولین بار در سال ۱۹۹۵ معرفی شد.و امسال این روز در تقویم کشو ما مصادف با سوم اردیبهشت ماه است.

کتاب سرچشمه و مصدر دانایی است

دکتر حسن روشان نویسنده و پژوهشگر بجنوردی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:
کتاب یکی از عناصری است که همیشه باید در زندگی ما باشد و تمام روزها و زندگی ما باید با کتاب همراه باشد چون کتاب سر چشمه و مصدر دانایی است.

دکتر حسن روشان نامگذاری یک روز به نام کتاب در تقویم را بسیار خوب توصیف کرده و افزود:  اینکه به صورت هدفمند یک روز به نام کتاب در تقویم  نامگذاری می شود نگاهها و حساسیت ها را بیشتر جلب می کند و اصحاب فرهنگ ، قلم، ادب و هنر با هدفمندی بیشتری به مقوله کتاب توجه می کنند و این کار بسیار ارزشمندی است.

وی با ابراز رضایت از توسعه و ترویج خوب فرهنگ کتاب خوانی در استان خراسان شمالی بیان داشت: خوشبختانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی استان  با حمایت از انجمن های و نشست های کتاب خوانی و برگزاری پویش های کتاب خوانی و شب های فرهنگی و …. توانسته است تعامل خوبی را بین جامعه فرهنگی و همچنین توسعه فرهنگ کتاب خوانی برقرار نماید.

وی توجه به اهل قلم و قدر شناسی از اهل قلم، معرفی کتابهای نویسندگان، مسابقات کتاب خوانی، دیوار نوشته های سطح شهر که به معرفی کتابهای بومی و محلی می پردازد، ارتباط با مدارس و دانشگاه ، برگزاری نمایشگاههای کتاب با تخفیف را از راههایی دانست که متولیان فرهنگی می توانند در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب انجام دهند.

کرونا نقطه مثبتی را در حوزه کتاب ایجاد کرد.
دکتر حسن روشان با اشاره به ویروس کرونا ، کرونا را نقطه مثبتی در حوزه کتاب دانست و تصریح کرد: با ورود ویروس کرونا به کشور نشست ها و محافل کتاب خوانی تعطیل نشد و با استفاده از فضای مجازی برنامه های فرهنگی و کتاب خوانی با قوت بیشتری انجام شد و بسیاری از کتاب ها در قالب فایل پی دی اف و صوتی در فضاهای مجازی متتشر شد. ولی نکته ای که قابل تامل است این است که باید این فایل ها را در فضا های مجازی هدفمند و طبقه بندی شده بارگزاری نماییم.

ورق زدن کتاب نوعی آشتی با کتاب
وی نهادینه کردن فرهنگ کتاب را از خانواده دانست و گفت:  باید کتاب  در سبد اقتصاد خانواده باشد و اینکه خانواده ها به صورت هدفمند و در ساعت خاصی به مطالعه کتاب بپردازند و یا میز مطالعه ای در منازل تعبیه شود و کتاب را هم بر روی میز قرار دهیم  و بچه ها  حتی به عنوان بازی کتاب ها را ورق بزنن و این خود  نوعی آشتی کردن با کتاب است؛ و  وقتی که کودکان کتاب را ورق میزنند ارتباط عاطفی با کتاب برقرار می کنند.

عدم آشنایی اولیا با شرایط سنی مطالعه کودکان
دکتر حسن روشان افزود: ما باید جامعه کودکان را بشناسیم و کتابهایی را برای کودکان و فرزندانمان تهیه بکنیم که متناسب با شرایط و گروه  سنی آنها باشد و یکی از دلایلی که کودکان با کتاب ارتباط برقرا نمی کنند عدم اشنایی اولیا با گروه های مطالعه فرزندان در گروههای مختلف الف ب ج و … است؛ و وقتی که کتابی با رده سنی هم خوانی نداشته باشد مخاطب نمی تواند ارتباط برقرار کند و این موجب کتاب زدگی مخاطب می شود.

وی با اشاره به ترجمه کتابهای خارجی نیز گفت:  امروزه کتاب های بسیاری ترجمه می شود که با فرهنگ ما سنخیتی نداشته و ممکن است در کنار آموختن نقاط مثبت از این فرهنگ بیگانه یک سری سنت های اخلاقی و فرهنگی غلط  وارد ذهن و زبان فرندان ما شود که سنخیتی با فرهنگ ما نداشته باشد، و این کار  باید توسط متولیان کتاب در کشور به صورت جدی مدیریت گردد.

دکتر حسن روشان نویسنده کتابهای «جنگل جدال قیچی اعداد بود و مه» «گزاره های ناگزیر» «موسیقی شعر شاملویی»  «حدیث ماه و نخلستان» « زخم زیتون- میقات ماه» «سمفونی قطره ها » « منظومه کرمانجی چیکسای» « لیلانه ها» می باشد.

لینک کوتاه : https://partianemrooz.ir/?p=143

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰